Foto: Colourbox.com

Øremærkede penge til øget tilgængelighed til den offentlige trafik vækker begejstring

Finansloven for 2017 sætter 50 millioner kroner af til mennesker med handicap i den offentlige trafik. Den udmelding vækker begejstring i Dansk Handicap Forbunds bygge- og trafikpolitiske udvalg, som dog understreger, at arbejdet med at øge tilgængeligheden ikke må stoppe der.

23. nov. 2016

Partierne bag Finansloven 2017; Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti er blevet enige om at afsætte 50 millioner kroner på finansloven til at øge tilgængeligheden for mennesker med handicap til den offentlige trafik.

Pengene skal blandt andet bruges til at etablere flere ledelinjer, elevatorer og ramper i forbindelse med den offentlige transport. Hos Dansk Handicap Forbunds bygge- og trafikpolitiske udvalgs næstformand, Lena Nielsen, vækker øremærkningen glæde, og hun mener, det er et skridt i den rigtige retning. Hun minder dog samtidig politikerne om, at tilgængeligheden til den offentlige transport ikke er løst alene med disse penge.

”Puljen skal fx anvendes til elevatorer, ramper og ledelinjer på stationer og perroner, men da vi - som alle andre, der ankommer til en togstation - skal videre med toget, er opgaven fortsat ikke løst, hvis der ikke også sættes højfokus på gode adgangsløsninger fra perron til tog for blandt andet kørestolsbrugere. I Dansk Handicap Forbund opfordrer vi derfor til til, at der i en årrække afsættes en pulje til tilgængelighed og med et udgangspunkt, der vil kunne sikre, at vi som passagerer med handicap vil kunne tage toget selvstændigt,” siger Lena Nielsen.

I teksten for Finansloven 2017 står, at målet med puljen er, at flere skal kunne benytte de almindelige tilbud i den offentlige transport. Pengene i puljen fordeles efter drøftelse med aftaleparterne.

Læs hele Finansloven for 2017 HER

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget