Pressefoto: Flemming Leitorp

Opråb fra foreninger: Behov for løsning vedrørende overvågning nu!

At gøre ingenting er ikke en løsning. Sådan skriver Dansk Handicap Forbund, Epilepsiforeningen og Spastikerforeningen mandag i et brev til medlemmerne af Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg, hvor de indtrængende beder om at finde en løsning for de familier, der bliver skåret i hjælp til overvågning.

12. jun. 2018

Mange familier, der får hjælp efter servicelovens paragraf 95, stk. 3, oplever at få skåret deres hjælp betragteligt. Det har Dansk Handicap Forbund sammen med Epilepsiforeningen og Spastikerforeningen gjort opmærksom på gennem flere år, siden en principafgørelse fra Ankestyrelsen slog fast, at der ikke er hjemmel i lovgivningen til at give den hjælp til overvågning, som familierne ellers tidligere har fået.

Og selvom børne- og socialminister Mai Mercado har udtrykt forståelse for, at disse familier står i en svær situation, så har hun også sagt, at hun desværre ikke har en løsning på problemet.

Det er baggrunden for, at Dansk Handicap Forbund, Epilepsiforeningen og Spastikerforeningen har skrevet et brev til medlemmerne af social-, indenrigs- og børneudvalget, hvor de gør opmærksom på, at der er behov for, at der bliver gjort noget for de familier, der er ramt. Opmærksomheden har ledt til, at ministeren den 19. juni er blevet kaldt i åbent samråd. Her vil Dansk Handicap Forbund og de andre foreninger selvfølgelig være til stede.