Pressefoto

Opmuntringspris til redaktør af RYK! magasinet

Redaktør Birgitte Bjørkman modtager Vanførefondens Opmuntringspris 2017. Overrækkelsen skete 23. maj på Vanførefondens årsmøde på Nationalmuseet.

24. maj 2017

Birgitte Bjørkman får prisen for sin kommunikative kreativitet i specialkredsen RYK – Rygmarvsskadede i Danmark i Dansk Handicap Forbund. Omdrejningspunktet har i 33 år været medlemsmagasinet RYK!, hvoraf de seneste 20 år har været som redaktør.

Birgitte, der selv er rygmarvsskadet, gik foran med omfattende forvandling af magasinet, der i dag fremstår som et af Danmarks flotteste og mest brugerrelevante medlemsmagasiner på handicapområdet. Hun sætter en ære i at skrive livsbekræftende, nærværende og inspirerende artikler bag om personlige problemstillinger/løsninger. Det giver indholdet en unik autenticitet.

Birgitte har igennem alle årene lagt en redaktionel linje, hvor hun i magasinet og alle andre publikationer på den ene side fremstiller mennesker med rygmarvsskade lige så normale som alle andre og samtidig klart og reelt fremstiller de problemer, som en rygmarvsskade medfører. Denne knivskarpe balancegang klarer Birgitte som en elegant linedanser.

Al grafisk opsætning af magasinet og produktionsstyring varetages alene af Birgitte. Layout prioriteres højt. "Det skal være lækkert!" er et mantra for redaktricen. Desuden er hun medforfatter til en række publikationer udgivet af RYK – herunder sexguide, håndbøger og den anmelderroste bilbog ’On the road again’ fra 2012 samt hvervekampagner. Og så har hun været med til at planlægge et utal af seminarer samt populære sundhedsdage i RYK.

Ved prisoverrækkelsen sagde Vanførefondens formand Pia Gjellerup: ”Birgitte Bjørkman er et fantastisk forbillede for andre med handicap. Hun insisterer på at blive set på og respekteret, som det menneske hun er med livet i en kørestol.”

Vanførefonden blev stiftet af fhv. statsminister Viggo Kampmann i 1955. Fonden støtter forskellige formål, der letter tilværelsen og giver nye muligheder for personer med bevægelseshandicap.