Forpagteren på Stranden var klar med champagne og kanapéer til gæsterne, da Stranden officielt åbnede den 12. juni.

Officiel åbning af Stranden: Universelt design, der fungerer

Det var en glad direktør og landsformand i Dansk Handicap Forbund, som den 12. juni kunne byde en lille skare velkommen til den officielle åbning af forbundets egen strand i Charlottenlund.

19. jun. 2018

En lille gruppe var inviteret til en lille højtidelighed, som markerede den officielle åbning af Strandens nye omgivelser. Selve grunden tæt på Øresund fik vi i 1953 foræret af A.P. Møller Fonden, og i 1965 fik vi en grund mere, så arealet blev fordoblet. I 1995 kunne vi med økonomisk støtte fra Mærsk Mc-Kinney Møller samt Vanførefonden opføre et klubhus.

Medlemmerne har kunne benytte Stranden siden påske, men den 12. juni var valgt til den officielle åbning, så blomsterbede og buske kunne vise sig fra sin smukkeste side.

Et fristed for medlemmer
Stedet har i alle årene vært et fristed for forbundets medlemmer, men i 2014 blev hele området oversvømmet ved stormen Bodil. Ødelæggelserne var betydelige og i et stort område, så noget måtte gøres.

”Selvom det blev kaldt en 100 års hændelse, så var det nødvendigt at gøre noget. Her kom A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal os til undsætning,” sagde direktør Jens Bouet og forsatte:

”Vi indgik et samarbejde med fonden og landskabsarkitektfirmaet Kragh & Berglund om både kystsikring og opgradering af udendørsarealerne. Det har ikke været let, saltvand og sand er besværligt at have med at gøre for både et anlæg, planter og mennesker,” sagde han.

Heldigvis lykkedes det, og hele anlægget er udtryk for universel design. Kørestolsbrugere kan komme overalt, og Bevica Fonden har doneret en saltvandskørestol, som brugerne kan låne og køre ned af en rampe med og direkte ud i vandet. At det hele lykkedes, skyldes det gode samarbejde med A.P. Møller Fonden, landskabsarkitekterne og en gruppe brugerrepræsentanter.

De inviterede var en repræsentant fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal og repræsentanter fra landsskabsarkitekterne Kragh & Berglund samt brugerrepræsentanter fra Dansk Handicap Forbund.

Du kan se flere billeder fra dagen samt billeder, af hvordan arbejdet skred frem på Kragh & Berglunds hjemmeside. Og du kan læse mere om Stranden på forbundets hjemmeside.