Pressefoto: Anders Hviid

Nyt folketingsår skudt i gang

Den første tirsdag i oktober betyder traditionen tro åbning af Folketinget. Det skete kl. 12.00 med statsministerens åbningstale. Dansk Handicap Forbund fulgte med og ser fremad mod et nyt folketingsår.

04. okt. 2016

Ikke et ord var der om reform af serviceloven i statsministerens åbningstale, da han i dag kl. 12.00 fra talerstolen talte til Folketingets medlemmer. Talen var fyldt med flotte ord om, hvordan Danmark – ifølge statsministeren – bedst bliver rustet til fremtiden.

I Dansk Handicap Forbund ser man frem mod det nye folketingsår, hvor en revision af serviceloven vil komme til at fylde meget, og selvom statsministeren ikke nævnte det i sin tale, kan man læse i regeringens lovprogram for 2016-2016, at det også er en del af det kommende arbejde i Social- og Indenrigsministeriet.

Dansk Handicap Forbund vil deltage i og følge processen tæt, og det vil være med et klart mål for øje, fortæller landsformand Susanne Olsen.

”Vi ønsker fortsat en servicelov, som sætter borgeren i centrum og fastholder de grundlæggende rettigheder og 'værktøjer', som findes i serviceloven i dag. Man kan styrke serviceloven ved at sætte større fokus på god udredning og fjerne unødigt bureaukrati, men udvidede skønsbeføjelser til kommunerne er ikke acceptabelt – specielt fordi mange allerede i dag oplever store retssikkerhedsmæssige udfordringer," lyder det fra landsformanden.