Pressefoto, Socialdemokraterne

Nye toner fra Mette Frederiksen

Socialdemokraternes formand Mette Frederiksen taler nu om at justere reformen af førtidspension og fleksjob. Dansk Handicap Forbund ser frem til og vil holde hende fast på, at ordene omsættes til handling.

07. nov. 2016

En af drivkræfterne bag førtidspensions- og fleksjobreformen var Socialdemokraterne med formand Mette Frederiksen i spidsen. Reformen har i de seneste år medført historier om sengepraktik og andre historier, som med al tydelighed har vist, at reformen er gået for vidt, og fornuften er øjensynligt sat på pause.

Det er den oplevelse, landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen sidder med, og samme oplevelse gav oppositionsformand Mette Frederiksen udtryk for i en kronik i Politiken i sidste uge. Og det er værd at bemærke sig, mener Susanne Olsen.

”Det er rart at se en politiker, der tør indrømme, når politikernes idéer ikke fungerer i den virkelige verden. Dem er der for få af, og derfor var det med stor interesse og et spirende håb for fremtiden, at jeg læste kronikken fra Mette Frederiksen,” siger Susanne Olsen.

Selvom Mette Frederiksen i kronikken holder fast i reformen perspektiver, så fastslår hun, at sengepraktikforløb skal stoppes, og at det skal være slut med nedværdigende og respektløs aktivering. Samtidig proklamerer hun, at det i reformen, som ikke fungerer, skal laves om.

Og netop det falder i god jord hos Dansk Handicap Forbund.

”Vi har set talrige eksempler på, at reformen ikke fungerer, men der er ikke mange eksempler på ledende politikere i de store partier, som på den måde anerkender, at reformen er gået for vidt. Det ser vi nu, og jeg kan love, at vi kommer til at følge nøje med i, hvordan Mette Frederiksen lykkes med at føre sine synspunkter videre i systemet og ud i virkeligheden,” siger Susanne Olsen.

Interesserede kan læse et sammendrag af kronikken HER.