Nye huskelister om klinikker og hospitaler

Bygge- og trafikpolitisk udvalg (BTPU) i Dansk Handicap Forbund har udsendt to nye huskelister. Den ene er målrettet klinikker og den anden er målrettet hospitaler.

25. sep. 2017

Huskeliste til klinikker

Fra henvendelser ved vi, at klinikejerne gerne vil have tips til en indretning, der kan tilgodese ældre, gangbesværede og kørestolsbrugere. Men spørgsmålene er mange, og hvad kan lade sig gøre? For at imødekomme denne interesse har BTPU udgivet en huskeliste med gode råd om parkeringsmuligheder, belægninger, adgang, indretning af reception, venteareal, handicaptoiletter og undersøgelses- og behandlingsrum samt træningsfaciliteter. BTPU håber, at huskelisten vil blive flittigt brugt af ejerne, men også af medlemmerne, som kan printe den ud og tage med til fx tandlægen til inspiration.

Huskeliste til hospitaler

Alle mennesker vil helst klare sig selv, men hvis man er kørestolsbruger og er på hospitalet, så oplever nogle medlemmer, at de bliver gjort mindre selvhjulpne, end de er, da fx handicaptoilet og badefaciliteter er skabt ud fra personalets behov. Derfor har BTPU samlet nogle indretningstip. BTPU håber, at huskelisten vil blive flittigt brugt af handicapråd og repræsentanter i regionerne, men også af medlemmer, som kan printe den ud og tage med og aflevere på hospitalet eller til regionspolitikere til inspiration.

Du finder både den gamle og de nye huskelister på Dansk Handicap Forbunds hjemmeside  CCM:BASE_URL}/da/tilgaengelighed/gode-rad/tjek-og-huskelister/huskelister/.

September 2017

Arkivfoto: Colourbox