Pressefoto: Nadia Fryd

Nybrud på vej: Velfærden på private hænder

Det er ikke en spareøvelse, men derimod en kvalitetsøvelse, siger regeringen, når den ønsker at lade private firmaer byde ind på velfærdsopgaver – og kun få penge for det, hvis opgaven løses godt og med sparede penge i kommunekassen til følge.

04. apr. 2017

I Herning Kommune har man problemer med at få de unge til at tage en ungdomsuddannelse. Derfor har de vendt sig mod private investorer, som har fået mulighed for at byde ind med en løsning på opgaven. Men som noget nyt får de private investorer kun gevinst af deres investering, hvis de lykkes med at indfri en række aftalte mål om fx at nedbringe andelen af unge i kommunen, som ikke har taget en ungdomsuddannelse, inden de fylder 23 år.

Aftalen indgås ud fra det amerikanske princip om ’nu cure, no pay’, skriver Berlingske.

Den økonomiske gevinst, der måtte være efter samarbejdet, vil blive fordelt mellem kommunen i form af sparede offentlige udgifter og investoren i form af afkast på investeringen.

Og sådan nogle aftaler skal der være flere af i fremtiden, hvis det står til minister for offentlig innovation, Sophie Løhde (V).

”Det her er en helt ny måde at arbejde sammen på mellem den offentlige sektor, det private og også den frivillige sektor, vi ikke før har set i Danmark. På den måde ønsker vi at tilvejebringe en bedre indsats, der giver et bedre afkast først og fremmest for den enkelte, men også for de offentlige kasser. Tag bare hele socialområdet, hvor vi hvert år bruger et kæmpestort milliardbeløb og ikke altid har evidens for, hvad der virker,” siger ministeren til avisen.

Ifølge ministeren er det smarte i de såkaldte sociale investeringsprogrammer, at det er investoren, der bærer den økonomiske risiko, og det offentlige kun betaler, hvis der påvises en besparelse på de offentlige budgetter.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022