Foto: Enactlab logo

Ny vidensfestival vil redefinere og nytænke handicap

Vidensfestivalen om handicap, der afholdes lørdag den 24. august 2019 i Helsingør, vil gøre op med vante forestillinger om handicap, tilgængelighed og inklusion.

27. maj 2019

Under hovedoverskriften “REIMAGINE” vil en ny vidensfestival tage et opgør med vante forestillinger om handicap, tilgængelighed og inklusion. Lørdag den 24. august 2019 vil der være debatter, talks, performances og udstillinger, som alle er centreret omkring, hvordan man kan redefinere og nytænke handicap, tilgængelighed og inklusion. Det sker på Toldkammeret i Helsingør.

REIMAGINE kan skubbe ved vores vanetænkning

Vidensfestivalen afholdes af det nye videnscenter Enactlab, der bl.a. forsker i sundhed og handicap. Festivalen er støttet af og laves i samarbejde med Helsingør Kommune, HamletScenen, Bevica Fonden og Elsass Fonden.

Marianne Kofoed, direktør i Bevica Fonden, mener, at der er brug for en ny måde, der kan skubbe ved vores vanetænkning omkring handicap:

"Man kommer måske lidt for ofte til at tænke dem og os. Men det handler jo bare om, at vi kommer i forskellige størrelser og udgaver - og at vores omgivelser skal kunne favne os alle sammen. Og på ligeværdige vilkår. Jeg håber derfor, at REIMAGINE kan skubbe ved vores vanetænkning."

Vidensfestivalen finder sted i forbindelse med Shakespeare Festival ved Kronborg Slot, der i år opfører HamletScenens egenproduktion af Richard III. Forestillingen ønsker også at gøre op med fortællinger, der forstærker følelsen af at være anderledes, udenfor og stigmatiseret.

Dramaet om Richard III tager derfor nogle af de samme tematikker op, som vidensfestivalen ønsker at udfordre og nytænke.

Vante forestillinger stigmatiserer

Der er flere gode grunde til at nytænke måden, man anskuer og tænker handicap på. Ifølge kognitionsforsker Kristian Moltke Martiny fra Enactlab er faren ved de gængse måder at tænke handicap, tilgængelighed og inklusion på, at de er selvforstærkende og stigmatiserende:

"Hvis vi tager fx tilgængelighed som begreb, reduceres det mange gange til kun at være et spørgsmål om elevatorer, ramper og antallet af handicaptoiletter. Her overser man ofte de personlige, psykologiske og sociale grunde til, at tilgængelighed er afgørende for personer med handicap. Vi skal derfor tænke tilgængelighed i meget bredere forstand. Tilgængelighed til beskæftigelse, socialt samvær og familie er lige så afgørende for personer med handicap som alt andet."

Kristian Moltke Martiny gør også opmærksomheden på, at der, som optakt til vidensfestivalen, bliver afholdt et såkaldt “ActionLab” - en slags handlings-workshop. Her samles danske forskere og handicaporganisationer fra hele landet og internationale topnavne inden for handicap-verdenen for at diskutere, hvordan man kan nytænke handicap.

"Det bliver helt vildt spændende - og forhåbentlig meget lærerigt," slutter Kristian Moltke Martiny.

Hvornår: 24. august 2019 - Primært gratis entré, men talks i forbindelse med teaterstykket Richard III på Shakespeare Festival ved Kronborg Slot kræver teaterbillet.

Hvor: Toldkammeret, Kulturværftet og ved Kronborg Slot i Helsingør i samarbejde med Helsingør Kommune, HamletScenen, Bevica Fonden og Elsass Fonden.

Læs mere på http://enactlab.com/reimfestival/