Ny kampagne sætter fokus på kompetencer under #viljentiljob

Torsdag lancerer Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kampagnen "Viljen til job". Målet er at få flere mennesker med handicap ind på arbejdsmarkedet. Landsformand i Dansk Handicap Forbund er glad.

22. mar. 2018

Der er for lidt fokus på kompetencer og for meget fokus på handicap og fordomme, når mennesker med handicap skal have et job. Det vil en ny informationskampagne fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) gøre op med.

”Selv om mange virksomheder tager et socialt ansvar, og selv om vi har ordninger som eksempelvis fleksjob, personlig assistance og hjælpemidler, er der fortsat alt for mange, der står uden for arbejdsmarkedet. Det skal kampagnen gøre noget ved,” siger beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen i en pressemeddelelse fra ministeriet.

Sammen med børne- og socialminister Mai Mercado vil ministeren lancere regeringens udspil til en beskæftigelsesstrategi. Strategien vil efterplanen blive lagt frem før sommerferien, og hos Dansk Handicap Forbund ser landsformand Susanne Olsen frem til udspillet og er glad for initiativerne fra de to ministerier.

”Det er dejligt at se, at regeringen lytter til handicaporganisationerne. Jeg kan tydeligt aflæse vores arbejde i den nye kampagne, og jeg vil se frem til at læse udspillet, som jeg forventer mig meget af,” siger Susanne Olsen.

I begyndelsen af året udgav Dansk Handicap Forbund rapporten "Fjern Barriererne", som kommer med en række anbefalinger til, hvordan man kunne få fjernet barriererne for, at mennesker med bevægelseshandicap kan komme ind på arbejdsmarkedet. Rapporten peger blandt andet på det manglende kendskab til de kompenserende ordninger på arbejdsmarkedet hos arbejdsgiverne, og det er glædeligt at se, at netop denne del fylder meget i den nye kampagne, mener Susanne Olsen.

”Det har været tydeligt i mange år, at der er en udfordring for mennesker med handicap at komme ind på arbejdsmarkedet i, og jeg glæder mig over at se, at man nu forsøger at angribe det problem fra flere vinkler,” konstaterer landsformanden.

Interesserede kan læse meget mere om informationskampegnen "Viljen til job" på hjemmesiden viljentiljob.dk. Hjemmesiden er henvendt til både de jobsøgende med handicap, virksomhederne og jobcentrene, og netop dette brede fokus kan være med til at gøre en forskel, mener Susanne Olsen.

”Vi har i flere år arbejdet med både virksomheder og jobcentre for at blive klogere på, hvordan vi kan hjælpe de af vores medlemmer, som kan og vil have et job, ind på arbejdsmarkedet, og vi tror på, at det er den vej, vi for alvor kan få gjort noget ved de nedslående statistikker," mener Susanne Olsen.