Foto: Colourbox.com

Nu rulles vaccinationsprogrammerne ud

2021 bliver året, hvor vaccinerne mod COVID-19 rulles ud efter en ganske bestemt prioriteret rækkefølge. Der vaccineres allerede på livet løs på plejecentre og blandt udvalgt kritisk personel.

04. jan. 2021

Der er defineret en række grupper, som ud over mennesker på plejehjem for eksempel omfatter modtagere af personlig og praktisk hjælp over 65 år, bestemte aldersgrupper og personer, som på grund af deres sygdom, er særligt udsatte. Hertil kommer sundhedspersonale og andre kritisk funktioner, som vil komme i betragtning via deres arbejdsgiver.

Sundhedsstyrelsen har udsendt et foreløbigt materiale, som beskriver hvilke grupper, der prioriteres, men der ligger ikke præcise planer for de enkelte faser. Når man læser materialet, står det klart, at der vil være flere myndigheder og aktører involveret i visitation til vaccinen. Derfor er det svært at give et enkelt svar på, hvem, der er omfattet, hvornår og hvordan man skal forholde sig.

Handicaphjælpere omfattet
I Dansk Handicap Forbund har vi sammen med de øvrige handicaporganisationer lagt pres på for at få handicaphjælperne omfattet af det, der kaldes kritisk funktion. Mange borgere med hjælpeordningen BPA er særligt udsat for smitten og udsættes for risici, når mange forskellige hjælpere kommer i deres hjem.

Derfor har det været afgørende for os, at hjælperne omfattes. Vi glæder os over, at dette nu er tilfældet.

Hjælperne vil blive omfattet af vaccinationer via arbejdsgiverforeninger eller -firmaer. For de borgere, som selv er arbejdsgivere på deres ordning, henviser vi til kommunen for nærmere vejledning.

Hvordan skal man forholde sig?
I Dansk Handicap Forbund forstår vi til fulde, at nogen kan sidde med en tvivl om, hvor de kan henvende sig. Derfor følger vi situationen nøje for at holde os opdateret på, hvilke grupper, der er omfattet, og hvor man skal henvende sig.

Der er forskel på, om der er tale om vaccinationer til hjælperne, eller om man ønsker viden om vaccination på baggrund af sin diagnose. Vi er oplyst om, at man vil modtage information via e-boks og for digitalt fritagede via brevpost.

Desuden kan der søges vejledning både hos de behandlingssteder, man er tilknyttet, hos egen læge og hos kommunerne, men da det er en enormt program, der skal rulles ud, og myndighederne lige nu er under stort pres, opfordrer vi medlemmerne til at orientere sig på sundhedsmyndighedernes hjemmesider. Vores rådgivere tager desuden gerne en drøftelse med medlemmerne ud fra deres individuelle situation.

Læs mere om vaccinationsprogrammet her.