Foto: Colourbox.com

Nordisk samarbejde giver inspiration og ny viden

To gange om året mødes Dansk Handicap Forbund med søsterorganisationerne i de fire nordiske landes handicaporganisationer for at tage temperaturen på handicappolitikken i Norden og blive inspireret af hinanden. Det giver bedre projekter til gavn for medlemmerne, mener Dansk Handicap Forbund.

14. okt. 2016

Dansk Handicap Forbunds landsformand Susanne Olsen og direktør Jens Bouet er netop hjemvendt fra et af de to årlige møder i det nordiske samarbejde mellem handicaporganisationerne i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige.

Igen i år bød mødet på spændende debatter og erfaringsudveksling, og Susanne Olsen er vendt hjem med nye idéer til, hvordan Dansk Handicap Forbund kan udvikle arbejdet i organisationen.

”Det er altid spændende at være på de styrelsesmøder og høre, hvad vores søsterorganisationer mod nord er i gang med. De har i de sidste to år brugt os meget, da flere af de reformer, som har været gennemført i Danmark, ser ud til at have inspireret politikerne i de andre nordiske lande. For eksempel arbejder man i Norge på at gennemføre en kommunalreform, som ligner den, der i 2007 blev gennemført i Danmark. Erfaringsudvekslingen giver altid stof til eftertanke og nye idéer til, hvordan vi kan gribe nuværende og kommende projekter an hos os selv,” siger hun.

Til gavn for medlemmerne
Hun henviser blandt andet til projektet Discit Projekt, som arbejder for at skabe ny viden, der vil være med til at sikre, at mennesker med handicap får lige muligheder som andre i alle dele af samfundet. Projektet er støttet af EU og funderet i Norge.

”Den viden, der kommer ud af sådan nogle projekter, kan vi bruge til yderligere at kvalificere vores arbejde over for politikere og andre. Vi skal bruge positive erfaringer og gode idéer fra vores nordiske naboer, så vi får bedst mulig effekt ud af de projekter, vi selv har i gang. På den måde bliver de bedre og øger den positive effekt for vores medlemmer,” siger Susanne Olsen.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022