www.colourbox.com

Når sproget har menneskelige konsekvenser

De seneste års krav til målbare resultater og besparelser i den offentlige sektor har indvirkning på sproget, som er med til at skabe et koldt system uden øje for det enkelte menneske, mener professor Steen Wackerhauser.

11. sep. 2015

Humanismen og den etiske håndbremse, som sundhedspersonalet i den offentlige sektor i udgangspunktet er udstyret med, er svækket i bestræbelserne på effektivisering og økonomiske besparelser.

Det mener professor Steen Wackenhausen i et debatinteview i Dagbladet Information fredag.

Steen Wackenhausen støtter sig blandt andet til sin forskning i hjernevidenskabens resultater om sammenhængen mellem sprog og handling, når han kritiserer New Public Management, som er ledelsesformen, der ligger bag effektiviseringerne i den offentlige sektor.

”New Public Management har mange virkninger ud over de tilsigtede, altså effektiviseringer og besparelser. Det er bivirkninger, som spreder sig ud over det humanistiske landskab, og jeg er bange for, at vi er godt i gang med at skabe en koldhed i systemet, så professioner ender med at arbejde imod og ikke med deres eget etos og det formål, de er sat i verden for at opfylde,” siger professoren blandt andet i interviewet med Information.

LÆS ARIKLEN: EN TROJANSK HEST I SUNDHEDSSEKTOREN

Denne koldhed skyldes ikke mindst en ændring i måden, man taler om brugerne af den offentlige sektor på – altså patienter og andre, som passes ind i New Public Management-sproget.

”På hospitalerne har det økonomiske oversprog erstattet ord som ’rask’ og ’helbredt’ med udtrykket ’udskrivelse’. På et hospital i Norge fandt en af mine ph.d.-studerende ordet ’biomassen’ som betegnelse for personalet og patienterne,” siger han blandt andet og peger på, at denne ændring i sproget kan være med til at svække menneskets indre moralske kompas.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022