Foto: Muskelsvindfonden

Muskelsvindfonden har fået ny formand

29-årige Simon Toftgaard Jespersen har den 25. maj 2019 overtaget posten som formand for Muskelsvindfonden i et kampvalg mod den siddende formand. Simon har været politisk engageret i Muskelsvindfonden gennem en årrække og er opvokset med Muskelsvindfonden. Hans store forbillede er Muskelsvindfondens stifter Evald Krog, som har været med til at give ham troen på, at alt kan lade sig gøre, hvis man kæmper for det.

27. maj 2019

På Muskelsvindfondens landsmøde i weekenden har et klart flertal af foreningens medlemmer valgt Simon Toftgaard Jespersen som ny formand. Han afløser Lisbeth Koed Doktor, som har været formand i tre år. Valget af Simon skete ved kampvalg mellem de to, og om sin nye position siger han:

"Intet i denne verden kunne gøre mig mere stolt end at blive formand for Muskelsvindfonden. Foreningen er ikke blot en handicapforening og en patientforening, men også en kulturbærer, der bidrager med koncerter, børnearrangementer og med skæve vinkler, der rækker langt ud over vores egen verden. Vores arbejde for at skabe plads til forskelle - nu gennem 10 år - er vigtigere end nogensinde. Så nok har vi med muskelsvind ofte brug for en hjælpende hånd, men samfundet har så sandelig mindst lige så meget brug for Muskelsvindfonden. Det vil jeg leve op til med liv og sjæl.

Kulturbærer af Muskelsvindfondens DNA

Han er vokset op med Muskelsvindfonden: Da han var lille, var han sammen med sin familie i foreningens familiegrupper, og han har været en trofast deltager på Muskelsvindfondens sommerlejre for børn og unge med muskelsvind. Simon er med andre ord kulturbærer af Muskelsvindfondens DNA.

"Som barn tog jeg til et møde sammen med min far, og her mødte jeg Evald Krog for første gang. Han sagde til mig ”Nu skal du følge godt med, for en dag skal du sidde i denne stol”. Evald var min rollemodel, og hans tilgang til tingene har haft afgørende betydning for den, jeg er i dag. Det er både med ydmyghed og stolthed, at jeg kan kalde mig formand for Muskelsvindfonden, fortæller Simon.

Konferencier på Grøn gennem mange år

Den nyvalgte formand er mest kendt af omverdenen som konferencier på Grøn, hvor han siden 2010 har stået på scenen sammen med Jacob Haugaard. De mange års erfaring med at stå på Grøns store scene taler for sig selv, men Simon har også været med til at sætte muskelsvind på den politiske dagsorden gennem en årrække:

"Muskelsvindfondens hemmelighed er vores entusiasme og vores evne til at finde venner overalt, med og uden muskelsvind, og at få dem til at føle sig godt tilpas sammen med os. Uden vores venner var det ikke muligt for os at skabe de arrangementer, der gør os selvforsørgende og meningsdannende", siger den nyvalgte formand og fortsætter:

"Jeg vil ikke mindst prioritere vores politiske indsats, hvor vi i forvejen er kendt blandt politikere for at være en seriøs, troværdig og løsningsorienteret organisation. Også i fremtiden vil vi være politikerne behjælpelige med at træffe gode beslutninger. Dem er der desværre fortsat brug for."

Om Simon Toftgaard Jespersen

• Født og opvokset i Kolding, men bor i dag i Aarhus

• Uddannet cand.mag i Medievidenskab på Aarhus Universitet

• Har været konferencier på Grøn i 10 år.

• Har være politisk engageret i Muskelsvindfonden gennem mere end 10 år.

• Hans vision for Muskelsvindfonden er større synlighed og gennemslagskraft, hvor aktivistisk tilgang er en af grundstenene

Om Muskelsvindfonden

Muskelsvindfonden er en indflydelsesrig handicaporganisation, og foreningen arbejder for at forbedre livet for mennesker med muskelsvind og ALS. Foreningen blev stiftet af Evald Krog i 1971, og Muskelsvindfonden har i dag omkring 2.600 medlemmer.

Muskelsvindfonden arrangerer bl.a. Grøn i samarbejde med Tuborg og Cirkus Summarum i samarbejde med DR Big Band. Gennem de to events har Muskelsvindfonden skabt sig en platform og en synlighed, som bidrager til at indfri Muskelsvindfondens vision – at skabe et samfund med plads til forskelle.

Senest har Muskelsvindfonden været initiativtager til kampagnen #enmillionstemmer sammen med Dansk Handicap Forbund og aktivist Monica Lylloff.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022