Ministeren om overvågningsproblematikken: Vi arbejder på en løsning

Social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) slog i en forespørgselsdebat i Folketinget tirsdag endegyldigt fast, at regeringen vil løse overvågningsproblematikken. Ministeren peger dog samtidig på, at det kræver finasiering, og derfor er det ikke afklaret, hvornår en løsning vil findes. Dermed er der intet nyt under solen, mener landsformand Susanne Olsen.

12. nov. 2019

Tirsdag var statsminister Mette Frederiksen (S) til sin første spørgetime, siden hun tiltrådte som statsminister. Efterfølgende blev social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) spurgt til hjælp af overvågning af et familiemedlem med et indgribende handicap. Det er en problemstilling, som Dansk Handicap Forbund har arbejdet i flere år på at få ændret, men ind til nu har skiftende ministre ikke formået at finde en løsning.

Så sent som torsdag den 7. november bad landsformand Susanne Olsen i Altinget social- og indenrigsminister Astrid Krag om hurtigst muligt at finde en løsning på overvågningsproblematikken, som har været diskuteret siden en principiel landsretsdom i 2015 slog fast, at det ikke længere er muligt at give overvågning til mennesker med handicap efter § 95, stk. 3, og dermed er de berørte familier tvunget til at lade deres familiemedlem med indgribende handicap flytte på botilbud eller plejehjem.

Ministeren blev flere gange spurgt om, hvornår der kommer en konkret løsning på problemstillingen, men gang på gang vendte ministeren tilbage til det samme; nemlig at det kræver finansiering, 90 mandater og en rigtig model for at få skabt den nødvendige hjemmel i lovgivningen.

Dermed lyder det meget, som noget vi har hørt før fra to tidligere ministre på området, mener landsformand Susanne Olsen.

”Ministeren siger, at regeringen vil finde en løsning, men hun svarer ikke på, hvornår den kommer. Og med fare for at gentage mig selv, så må jeg jo bare konstatere, at familierne stadig må vente, og det mener jeg stadig ikke, vi kan være bekendt,” konstaterer Susanne Olsen.

Hele debatten kan ses via Folketingets egen tv-kanal (debatten ligger til sidst i klippet ved 2 timer og 48 minutter)

Karina Adsbøl (DF), som har stillet forespørgselsdebatten til ministeren, fremlagde i løbet af debatten et forslag til en vedtagelsestekst, som alle Folketingets partier støtter op om.

Vi følger op på debatten i de kommende dage her på hjemmesiden.

Travl dag på den Internationale Handicapdag
03. dec. 2019

Travl dag på den Internationale Handicapdag

Finanslov for 2020: Overvågningsproblematikken er løst for nogle, men ikke for alle