Pressefoto

Mere af det samme – overvågningsproblematikken fortsat uløst

I et åbent samråd i Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalget blev problematikken omkring manglende overvågning af mennesker med indgribende handicap endnu engang diskuteret, og endnu engang konstaterede ministeren, at det ikke er muligt at finde en løsning.

19. mar. 2019

Det har efterhånden været diskuteret i årevis, og Dansk Handicap Forbund har sammen med en række handicaporganisationer haft fokus på problemstillingen om overvågning af mennesker med indgribende handicap.

Problematikken går i korthed ud på, at omkring 150 familier ikke længere har mulighed for at få hjælp til overvågning af et familiemedlem med indgribende handicap, efter at en landsretsdom i 2015 slog fast, at der ikke er hjemmel i lovgivningen efter servicelovens § 95, stk. 3, som kommunerne ellers indtil da havde benyttet sig af for at udmåle hjælp til overvågning om natten.

På fjerde år kæmper Dansk Handicap Forbund og en række andre handicaporganisationer dermed for at hjælpe disse familier, så de ikke tvinges til fx at overgive deres familiemed til et botilbud, men i stedet har mulighed for at blive boende hjemme i trygge og velkendte omgivelser.

Et ekko af tidligere samråd
”Vi skal huske på, at de mennesker, som er berørt af det her, er dem, som er allerhårdest ramt af deres handicap. De kan ikke få hjælpen, fordi de fx ikke er i stand til at agere arbejdsleder og dermed få en BPA, og vi kan se til, at familier desperate fx må opgive at give deres børn den hjælp, som er nødvendig for, at de kan blive hjemme, og som de fik hjælp til, indtil børnene blev 18 år. Det er beskæmmende,” siger landsformand Susanne Olsen.

Tirsdagens åbne samråd i Social-, Indenrigs- og Børneudvalget bragte desværre ikke noget nyt med sig, og det lød mest af alt som et ekko af de åbne samråd, vi tidligere har overværet, konstaterer Susanne Olsen.

”Der var intet nyt under solen. Kommunerne vil ikke være med, lyder svaret, og dermed er vi lige vidt. Det er trist. Ikke mindst for de familier, det går ud over,” mener Susanne Olsen.

SE OGSÅ: SAMRÅDET OM OVERVÅGNINGSPROBLEMATIKKEN I FOLKETINGET

Dansk Handicap Forbund arbejder videre for at få løst problemet, og selvom det var nedslående ikke-nyt fra samrådet, har Susanne Olsen ikke tabt kampgejsten.

”Vi bliver ved med at arbejde politisk og i den offentlige debat for fortsat at holde fokus på problemstillingen, og jeg tror på, at der nok skal komme en løsning. Det skylder vi de berørte familier, og det vil jeg ikke lade beslutningstagerne glemme.”

Ny netværksgruppe for forældre med handicap
05. dec. 2022

Ny netværksgruppe for forældre med handicap

International handicapdag 2022: en fejring af fællesskaber
03. dec. 2022

International handicapdag 2022: en fejring af fællesskaber

Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2022 går til Wolturnus
24. nov. 2022

Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2022 går til Wolturnus

Global toiletdag: Når en selvfølge ikke er en selvfølge for alle
19. nov. 2022

Global toiletdag: Når en selvfølge ikke er en selvfølge for alle

Vi gør en forskel - gør du?
18. nov. 2022

Vi gør en forskel - gør du?

Konkurrence: Vind billetter til Jul i Tivoli og til Nøddeknækkeren
15. nov. 2022