Foto: Egmont Højskolen

Mennesker med handicap skal også kunne komme på Højskole

Højskoleophold er for de fleste mennesker en fantastisk mulighed for at få ny inspiration, viden og almen dannelse. Mange mennesker bruger på forskellige tidspunkter af livet højskolerne til at udvikle sig både fagligt, mentalt og socialt.

22. aug. 2018

Det gælder naturligvis også mennesker med handicap. Mange medlemmer kan berette om, hvordan højskolen har betydet en kæmpe forandring i deres tilværelse. Egmont Højskolen er bare en af de skoler, som tager et stort ansvar for at sikre inklusion af mennesker med handicap, og når talen falder på Egmont Højskolen, så vækker det minder om en livsændrende tid for rigtig mange.

Netop nu truer mørke skyer i horisonten, eftersom det er foreslået at omlægge støtten til højskolerne på en måde, som vil begrænse muligheden for at søge støtte til den enkelte elev med handicap. Et lovforslag har netop været i høring og forbundet har både i eget og fælles DH-høringssvar givet udtryk for, hvor vigtigt det er, at der kan gives en tilstrækkelig støtte til de skoler, som tager et inklusionsansvar. Samtidig er vi i tæt dialog med flere andre organisationer, som er bekymret for omlægningen af støtten.

I min optik er det helt afgørende, at vi bevarer og udbygger muligheden for, at mennesker med handicap kan komme på højskole. Det skal vi, fordi vi ved, hvor afgørende det er for den enkelte. For mange bliver det den begivenhed, som udgør fundamentet for et liv, hvor man bliver bedre til at mestre sine udfordringer og finde sin egen mening med tilværelsen. Hertil kommer, at man ud fra et almindeligt ligestillingssynspunkt bør sikre, at også mennesker med handicap kan tilvælge højskoleophold på forskellige tidspunkter i livet, udtaler landsformand Susanne Olsen, som netop nu er i dialog med en række samarbejdspartnere om at få sikret tilstrækkelig støtte til mennesker med handicap.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022