Foto: Colourbox

Medlemmer søges til ny digital arbejdsgruppe

Har du lyst til at være med til sætte en dagsorden om sikker digitalisering med borgeren i centrum? Så er den ny arbejdsgruppe i Dansk Handicap Forbund nok noget for dig.

13. jan. 2023

Det digitale samfund bliver mere og mere omfattende, og det får større og større indflydelse i forhold til vores liv som almindelige borgere, og ikke mindst som personer med bevægelseshandicap.

Dansk Handicap Forbund søger derfor medlemmer – unge, voksne og ældre –, som har erfaring med og interesse for den digitale udvikling i et bredt perspektiv set fra vores synspunkt, til at indgå i en arbejdsgruppe, der skal være med til at definere og fremlægge forbundets holdninger til den digitale udvikling.

Den digitale arbejdsgruppe
Der skal udarbejdes konkrete og politiske forslag, som der skal arbejdes for i Dansk Handicap Forbund. Arbejdsgruppen skal også være med til at kvalificere forbundets input til arbejdet i den nationale arbejdsgruppe for digital inklusion, tilgængelighed og løsninger, som ligger under Digitaliseringsstyrelsen.

Der er ingen begrænsninger i forhold til hvilke emner i den digitale udvikling, som kan være relevante for medlemmerne af forbundet – MitId, adgang, e-avis, lydbog, talegenkendelse, etik og retssikkerhed.

Møder vil som udgangspunkt foregå online, så det er muligt at deltage uanset omfang af bevægelseshandicap og bopæl. Arbejdet bliver understøttet af sekretariatet i Dansk Handicap Forbund.

Hvis du er interesseret i at indgå i arbejdsgruppen, skal du skrive til Stig Langvad på e-mail: stig@danskhandicapforbund.dk.

Det digitale lyntog
Udviklingen skaber muligheder for, at rigtigt mange kan klare flere daglige funktioner selv, men den skaber samtidig yderligere fysiske og etiske barrierer og udfordringer for nogle af os med bevægelseshandicap. Dansk Handicap Forbund vil gerne have en bedre afklaring på, hvad det er for nogle muligheder, som medlemmerne får med den digitale udvikling, og hvad det er for nogle nuværende og kommende barrierer og udfordringer, som den digitale udvikling også medfører.

• Eksempelvis i forhold til fysiske færdigheder, læse- og skrivefærdighed, men også betydelige etiske og retssikkerhedsmæssige problemstillinger, når en stigende del af vores liv forvaltes af automatiserede systemer, algoritmer og i nær fremtiden kunstig intelligens.

Den digitale udvikling har hidtil ikke været meget højt prioriteret i forbundet. Det gør vi noget ved nu, for vi er ikke i tvivl om, at udviklingen har stor betydning for vores medlemmer med bevægelseshandicap.

Vi ser frem til at høre fra medlemmer med interesse for at bidrage til ovenstående dagsorden.

Erhvervslivet bekræfter handicaporganisationers udsagn: Tillidskrise på handicapområdet kalder på reform
24. jan. 2023

Året der gik 2022: erfaringsdeling, politisk arbejde og socialt fællesskab