Manglende viden udfordrer handicaporganisationerne

Onsdag aften stod den på vælgermøde i Handicaporganisationernes Hus i Taastrup. Dansk Handicap Forbunds landsformand Susanne Olsen var med, og selvom spørgelysten var stor, så oplever hun, at der fortsat ligger en stor udfordring hos handicaporganisationerne, som handler om at få politikerne til at interessere sig for handicapsagen.

10. jun. 2015

Hvad er et velfærdssamfund værd, hvis ikke vi har en anstændig handicappolitik? Sådan spurgte socialdemokraternes Mattias Tesfaye skråsikkert, med en reference til et gammelt Churchill-citat. Nogen havde spurgt Churchill, om ikke man skulle skære ned på kulturlivet, når nu det var så dyrt at føre krig, hvortil Churchill svarede, at hvis der ikke var et kulturliv, så var der ikke noget at gå i krig for.

Så var scenen sat til vælgermødet i Handicaporganisationernes Hus, som var indbudt af Danske Handicaporganisationer, Hjernesagen og Hjerneskadeforeningen.

Dansk Handicap Forbund var repræsenteret med en række medlemmer – herunder landsformand Susanne Olsen, som trods tilfredshed med arrangementet konstaterer, at handicaporganisationerne generelt har en oplysningsudfordring.

”Jeg har nu deltaget i to valgmøder arrangeret af aktører i handicapverdenen. Det ene var 1. juni på Christiansborg i Landstingssalen med fulde huse og så valgmødet 9. juni i Handicaporganisationernes Hus. På begge valgmøder var der en stor spørgelyst, som tydeligt viste hvilke problemstillinger, der fylder i hverdagen. Det er positivt, at politikerne gav sig tid til at møde vores målgruppe – ikke mindst set i lyset af, at handicappolitikken i øvrigt er totalt fraværende i valgkampen. Politikerne skal have ros for deres ærlighed omkring deres manglende viden. Det sidste bekræfter mig desværre i, at vi i handicapbevægelsen har en kæmpeopgave i at få tydeliggjort vores sag, så den tages alvorligt i en bredere kreds af landspolitikere. Faktum er, at vilkårene for mennesker med handicap i de senere år er sat voldsomt under pres, og hvis ikke politikerne medvirker til at bremse denne deroute, så bliver ligestilling af mennesker med handicap et fatamorgana,” konstaterer hun.

I løbet af debatten blev der bl.a. debatteret, hvorfor der endnu ikke er vedtaget et diskriminationsforbud mod mennesker med handicap, borgernes manglende tillid til systemet, en ringe retssikkerhed, fx i forbindelse med klagesager, manglende specialviden om målgruppen i systemet, de økonomiske incitamenter til og presset for at få flere mennesker med handicap i job, den langsomme udhuling af mennesker med handicaps købekraft pga. de sidste 20 års manglende prisregulering på overførselsindkomsterne og udfordringerne omkring den kommunale skønsudøvelse, som ofte opleves som et skjold, der sikrer, at kommunerne får den afgørelse, der passer dem bedst.

Følgende politikere deltog i debatten: Mattias Tesfaye (S), Tina Nedergaard (V), Sarah Glerup Kristensen (EL), Holger K. Nielsen (SF), Poul V. Jensen (LA) og Andreas Pourkamali (R).

Foto: www.colourbox.com.