Lange ventelister præger landets fem HPV-centre

Siden åbningen af HPV-centrene i juni er ventelisterne bare blevet længere og længere, viser en rundringning, som Metro Express har lavet. Det må vi ikke ignorere, mener Dansk Handicap Forbund.

31. aug. 2015

Antallet af piger og kvinder, som er blevet henvist til et af landets fem regionale HPV-centre er mere end fordoblet, siden centrene åbnede 1. juni.

Det skriver Metro Express.

Indtil videre er der dermed over 1.100 piger og kvinder, der er blevet henvist til centrene med mistanke om bivirkninger fra HPV-vaccinen.

LÆS OGSÅ: LANGE VENTELISTER: OVER 1.100 SYGER PIGER BESTORMER HOV-CENTRE

På Diagnostisk Center på Regionshospitalet Silkeborg havde man regnet med at få henvist cirka 50 piger og kvinder, men på nuværende tidspunkt har man fået henvist cirka 265 piger og kvinder, og ventetiden nærmer sig ni måneder.

Et behov vi ikke må ignorere
Og lige præcis den tendens styrker mistanken om, at vi står med et alvorligt problem, som vi må finde løsninger på, mener landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen.

”Det viser sig desværre, at behovet er langt større, end man havde forventet. Symptomerne er ganske alvorlige, og det er vigtigt, at systemet tager hånd om pigerne og kvinderne og finder ud af, hvad der er galt med dem. De regionale HPV-centre er et udmærket tiltag, men det lader til, at der skal afsættes flere ressourcer, hvis vi skal hjælpe alle pigerne og kvinderne til en udredning,” konstaterer landsformanden.

"Ressourcer er ét, men samtidig tror jeg, tiden er inde til at styrke samarbejdet på tværs af sektorer, så vi kan få en ordentlig belysning af problemet," siger hun.

Dansk Handicap Forbund oprettede sidste år HPV-update-gruppen og gik ind i arbejdet for øget information om mulige bivirkninger ved HPV-vaccinen og anerkendelse af pigernes og kvindernes symptomer.

LÆS OGSÅ: HPV UPDATE

Forbundet hjælper medlemmer af gruppen med at få hul igennem til det politiske system og rådgiver om mulighederne for at få støtte til behandling gennem sociallovgivningen.

Foto: www.colourbox.com.