Foto: Colourbox.com

Lang ventetid på bevilling af bil sætter livet på pause

Dit postnummer betyder meget for, hvor længe du skal vente på at få bevilget en handicapbil. Sagsbehandlingstiden er på mere end 80 uger i de kommuner, der klarer sig dårligst.

Hvis du bor i Vejle eller Thisted Kommune skal du i gennemsnit vente 15 uger på at få bevilget en handicapbil. I Odder og Stevns tager det i gennemsnit 84 uger at få afklaret, om du kan få bevilget en handicapbil eller ej.

Det viser en gennemgang af sagsbehandlingstiderne på bevilling af en handicapbil, som DR har lavet.

Desværre er det ikke et nyt problem, konstaterer landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen, som kender det alt for godt.

”Når vi taler om førstegangsbevilling, er det et stort problem, fordi man står med et udækket transportbehov. Det sætter tilværelsen i stå, og for dem, som har brug for bilen til arbejde, kan det være den barriere, som forhindrer dem i at sige ja til et job,” siger Susanne Olsen.

”I forhold til genbevillinger så står man ofte i den situation, at bilen er gammel og nedslidt. Derfor er der store omkostninger for at holde den kørende, og i nogle tilfælde kan det slet ikke lade sig gøre,” konstaterer hun.

Netop ved genbevillinger er der en løsning, som kan være med til at bringe sagsbehandlingstiden ned. Det er de såkaldte tro- og loveerklæring, hvor dem, som søger om genbevilling af bil, kan underskrive en sådan erklæring og dermed lade kommunen vide, at der ikke er sket ændringer i funktionsnedsættelsen og kørselsbehovet, siden den seneste bevilgede bil.

”Hvis funktionsnedsættelsen og kørselsbehovet er det samme, så kan kommunerne bevilge lynhurtigt, hvis borgeren underskriver en tro- og loveerklæring. Det er der desværre meget få kommuner, der benytter sig af,” lyder det fra Susanne Olsen.

Tidligere på året viste en gennemgang fra Handicap-nyt, at det langt fra er alle kommuner, der bruger tro- og loveerklæringerne, og det ærgrer Susanne Olsen, da der er store fordele for både kommunerne og borgerne ved at bruge dem.

”Kommunerne kan spare mange mandetimer og ekstrabevilling på alternativ transport til borgere, som ellers ikke kan komme rundt på egen hånd. Og dem, der har brug for bilen, får hurtig afklaring, så de kan komme videre med deres liv,” slutter Susanne Olsen.

Ikke flere ord – nu skal der reelle ændringer på bordet
17. dec. 2018

Ikke flere ord – nu skal der reelle ændringer på bordet

Socialpolitisk Redegørelse 2018 er udkommet!
14. dec. 2018

Socialpolitisk Redegørelse 2018 er udkommet!

Forbundet har fået en frivillighedspolitik
10. dec. 2018

Forbundet har fået en frivillighedspolitik

Et skridt i den rigtige retning
04. dec. 2018

Et skridt i den rigtige retning

I dag markeres FN's Internationale #handicapdag
03. dec. 2018

I dag markeres FN's Internationale #handicapdag

Operation Dagsværk sætter fokus på unge med handicap
28. nov. 2018

Operation Dagsværk sætter fokus på unge med handicap

Vi har brug for din støtte!

Alle beløb er fradragsberettigede, når du indtaster dit CPR-nummer.