Læs det nyeste Handicap-nyt på nettet

Dansk Handicap Forbunds medlemsblad Handicap-nyt er på nettet med det første nummer i 2016. Heri opfordrer landsformand Susanne Olsen til, at den offentlige og private sektor skal gå hånd i hånd.

22. feb. 2016

Landsformand Susanne Olsens leder:

”Vores velfærdsinstitutioner understøtter og styrker Danmarks konkurrenceevne og velstand. Det gælder ikke blot for vores flexicuritysystem og uddannelses- og forskningsinvesteringer, men også vores sundhedsvæsen, daginstitutioner og politiet.”

Sådan siger forbundsformand Bente Sorgenfrey, FTF, som støtter konklusionerne i Ugebrevet Mandag Morgens velstandsgruppe, som ønsker en ny visionær diskussion om, hvordan den offentlige og private sektor kan supplere og understøtte hinanden frem for at underminere hinanden.

Jeg synes, det kunne være så befriende, hvis vi for en gang skyld kan få en debat om, hvordan vi i fremtiden sammen kan løfte vores samfund uden automatisk at ende i skyttegravsdiskussioner med forudsigelse og urokkelige positioner.

I disse tider oplever vi, hvordan der kommer pres på økonomien. Der har været krise, der kommer flere ældre i samfundet, som får brug for hjælp, og det er et faktum, at vi hænger uløseligt sammen med resten af verdenen.

Det er en ny tid med mange udfordringer. Verden ændrer sig, og vi kan selvfølgelig ikke bare lade alt fortsætte, som det var en gang.

Når verdenen ændrer sig, må vi også ændre os. Desværre ender vi i denne proces alt for ofte med at holde på vores positioner. På den ene side er der dem, der vil skære den offentlige sektor ned til at være en skygge af sig selv. Og på den anden side står de forskellige interessegrupper og kæmper en, synes det, umulig kamp, alt i mens vi glidere længerer og længere fra hinanden, og ofret bliver dialogen og visionerne.

Men tænk nu, hvis der var en tredje løsning? Tænk, hvis vores danske model med en stor offentlig sektor, med kompensationsordninger, flexicurity og inklusion lige præcis er det, der kan få os til at klare os godt i en omskiftelig og foranderlig verden?

Jeg tror på et samfund, hvor vi alle har mulighed for at blive inkluderet. Den offentlige og private sektor skal ikke ses som modsætninger, men skal gå hånd i hånd og udgøre et sikkerhedsnet og buffer. Og det civile samfund skal fortsat, som det har været traditionen i dansk sammenhæng, være meningsdannende og understøttende, men absolut ikke overtage den offentlige sektors opgaver, som kræver faglighed og viden.

Tænk, hvis vi igen kunne få en visionær debat om dette.

Jeg synes, der er spændende elementer i det, som velstandsgruppen melder ud. Jeg siger ikke, at jeg køber hele pakken, men hvis vi kan arbejde hen imod igen at få en intelligent udvikling af den offentlige sektor, frem for en simpel nedbarbering, så er jeg klar.

Læs hele det nyeste nummer af Handicap.nyt HER.