Foto: Colourbox.com

Lad øget tilgængelighed komme i kølvandet på coronaen

Corona-krisen har bragt megen dårligdom med sig, men måske kan der på den anden side komme et mere tilgængeligt samfund ud af det. Det kræver, at politikerne fortsætter med at gå i den retning, de allerede har vist, de kan.

27. maj 2020

Lad fremtiden komme. Sådan kunne man fristes til at sige, når man læser, at kommunerne ifølge en rundspørge fra KL er klar til at bruge knap 22 milliarder kroner næste år på nybygning og renovering. Det kommer oven i de 2.5 milliarder kroner, der allerede er rykket frem til 2020 som følge af corona-krisen og den efterfølgende suspendering af anlægsloftet i år.

Om kommunerne får lov til at bruge alle de mange milliarder kroner afhænger dog af, om regeringen er klar til også at suspendere anlægsloftet for næste år for at få gang i økonomien. Ellers kan kommunerne kun få lov at bruge godt 19 milliarder kroner, hvis loftet bliver det samme, som det var i år før suspenderingen.

Herfra skal der ikke herske nogen tvivl om, at det ville være både godt og klogt, hvis regeringen lod kommunerne renovere og bygge, som de planlægger. Det er nemlig godt for vores medlemmer – og i øvrigt for alle andre.

For når man bygger nyt og renoverer, skal det samtidig ske med en øget tilgængelighed for øje. Nybyggeri og omfattende renoveringer kan være med til at udbrede det universelle design, som sikrer, at alle kan bruge de bygninger, der kommer ud af det.

Det er meget opløftende at se, at regeringen med den store boligaftale, som blev præsenteret i sidste uge, umiddelbart ser ud til at ville prioritere en øget tilgængelighed til boliger og bygninger. Her kunne man læse, at man frem mod 2026 vil investere knap 4.8 milliarder kroner til forbedret tilgængelighed svarende til 792 millioner kroner årligt. Det er en forhøjelse på 90 procent til tilgængelighed, og det vil forbedre tilgængeligheden i 7.900 almene boliger.

Det er svært at få armene ned, når man læser sådan en nyhed. Det viser, at vores politikere vil os og vores medlemmer, og at de ønsker sig et samfund, hvor alle kan være med og har lige muligheder for at bo og arbejde. Det er jo i øvrigt helt i tråd med verdensmålenes princip om, at ingen skal efterlades på bagsmækken.

I Dansk Handicap Forbund vil vi glæde os til at bidrage til at se de tilgængelighedsløsninger, man kommer frem til. Samtidig vil vi bifalde, hvis denne corona-krise, som vi er midt i, ville medføre, at man vil lade kommunerne bruge flere penge på anlægsbudgettet og sikre en bedre og mere tilgængelig offentlig byggemasse rundt om i landet. Det trænger vi til, for det halter desværre stadig meget på tilgængelighedsområdet, og det rimer hverken på verdensmål eller universelt design.

Løsning på vej? Centrale parter samlet til fælles drøftelse af hjælpeordnings udfordringer
23. sep. 2020

Fejlene fortsætter: Problemerne på handicapområdet skal løses nu
22. sep. 2020