Foto: Flickr

Kristian Hegaard: "Hurra. Demokratiet er åbent for alle"

Det var i strid med loven, da kommunalpolitiker Kristian Hegaard (R) fra Fredensborg Kommune tidligere på året blev erklæret indhabil og udelukket fra budgetforhandlinger på handicapområdet i kommunen. Det fastslår Statsforvaltningen.

Det var en fejl, da Fredensborg Kommune udelukkede Kristian Hegaard (R) fra kommunale budgetforhandlinger på handicap- og psykiatriområdet på grund af inhabilitet.

Det skriver politiko.dk.

LÆS OGSÅ: HANDICAPPET POLITIKER BLEV ERKLÆRET INHABIL MOD LOVEN

Sagen begyndte at rulle, da Kristian Hegaard, som selv sidder i kørestol og har en BPA-ordning (borgerstyret personlig assistance), blev udelukket fra budgetforhandlinger i kommunen, som blandt andet beskæftigede sig med BPA-området. Kommunen var af den overbevisning, at Kristian Hegaard var inhabil, da han er én af blot ni borgere i kommunen, som har en BPA-ordning og derfor ikke kunne deltage i budgetforhandlingerne.

Det fik kommunalpolitkeren til tasterne, og han klagede til Statsforvaltningen, som onsdag kom med den utvetydige afgørelse: Det var en fejl fra kommunens side. Kristian Hegaard var ikke inhabil.

Statsforvaltningen skriver således ifølge politiko.dk:

"Det er Statsforvaltningens opfattelse, at Social- og Seniorudvalget og byrådet i Fredensborg Kommune ikke har handlet i overensstemmelse med princippet i forvaltningslovens paragraf tre, stykke et, nummer et ved at erklære dig inhabil i forbindelse med behandlingen af en sag om vedtagelse af en handleplan med 12 tilhørende kvalitetsstandarder på handicap- og psykiatriområdet."

Demokrati er for alle - selvfølgelig
Den afgørelse blev modtaget med glæde fra Kristian Hegaards side, som efterfølgende delte sin glæde på det sociale netværk Twitter.

"Hurra. Demokratiet er åbent for alle. Det har Tilsynet netop slået fast. Jeg var ikke inhabil."

Også hos Dansk Handicap Forbund er man glade for afgørelsen, som var den eneste rigtige, mener landsformand Susanne Olsen.

"Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at afgørelsen kunne have været en anden. Demokrati er for alle, og vi er alle involveret i samfundet på den ene eller den anden måde. Hvis den involvering skal stå i vejen for deltagelsen i politisk arbejde, så vil alle os med politisk engagement komme i problemer. Sådan fungerer demokratiet selvfølgelig ikke," konstaterer hun.

Praksisundersøgelse om BPA er offentliggjort
21. feb. 2019

Praksisundersøgelse om BPA er offentliggjort

Movia vil fjerne de trykte køreplaner og gå rent digitalt: Giv din mening til kende her