Illustration fra www.trafikselskaberne.dk

Kørselsordningen for mennesker med handicap kender nu ingen grænser

En ny aftale mellem landets trafikselskaber åbner for landsdækkende handicapkørsel for mennesker med handicap. Kørselsordningen har – afhængigt at bopæl – hidtil været begrænset til regionsgrænserne.

05. jan. 2016

Mennesker med handicap, som benytter kørselsordningen, har nu fået mulighed for endelig at benytte deres kørselsordning på landsplan. Hidtil har kørselsordningen begrænset sig til at gælde inden for det område, som trafikselskaberne opererer i. Men det er slut nu, skriver Trafikselskaberne i et Notat.

Fra 1. januar i år har borgere med handicap mulighed for at bestille kørsel på tværs af de lokale trafikselskabers område og regionsgrænserne. Når de gør det, er det deres egne regler og priser for kørselsordningen, der gælder på tværs af trafikselskaberne.

Det sker på baggrund af den reviderede lov om trafikselskaber, at samarbejdet mellem BAT, FynBus, Midttrafik, Movia, NT og Sydtrafik kan ske.

Nogle af trafikselskaberne indgik allerede i 2007 en samarbejdsaftale, skriver nordjyske.dk, men den nye aftale betyder som noget nyt, at brugere af handicapkørsel også kan bruge deres kørselsordning, som de kender den, uden for deres hjems region. Hvis fx en Sønderjyde er på ferie i København, er det nu muligt at bruge sin kørselsordning, mens man er i København, og ikke kun til at komme frem og tilbage fra sit hjem til København.

Hos Dansk Handicap Forbund er man glad for, at aftalen nu bliver landsdækkende, så serviceniveauet på kørselsordningen ikke længere er bundet til bopælskommunen.

”Det er bestemt et skridt i den rigtige retning, og det er noget, som vi via vores bygge- og trafikpolitiske udvalg har arbejdet på i flere år. Den landsdækkende ordning er med til at øge fleksibiliteten og mulighederne for de mennesker, der har brug for en kørselsordning, og det kan jeg kun bifalde,” siger landsformand Susanne Olsen som reaktion på ændringen.

Aftalen mellem trafikselskaberne løber som et forsøg over de næste to år fra ikrafttrædelsen.