Foto: Jeppe S. Kerckhoffs

Konference om jobindsats på handicapområdet blotlagde stor udfordring

Med 128 millioner kroner i ryggen igangsatte beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen og børne- og socialminister Mai Mercado en fireårig indsats for at få flere mennesker med handicap i job. Det skete ved en konference onsdag i København. Dansk Handicap Forbund var med, og specielt én meget vigtig detalje sprang i øjnene.

07. mar. 2019

Med satspuljen for 2019 er der afsat 128 millioner kroner til at opruste indsatsen på handicapområdet, så flere kan blive en del af arbejdsmarkedet. Regeringens mål er, at 13.000 personer med et større handicap skal i job frem mod 2025. Målet indgår i de beskæftigelsesmål, som beskæftigelsesministeren har meldt ud til kommunerne for 2019.

Beskæftigelsesministeren og børne- og socialministeren inviterede blandt andre landets kommuner til en inspirationsdag onsdag, som skød indsatsen på handicapområdet i gang. Med eksempler fra virksomheder og kommuner skulle konferencen inspirere alle, der i det daglige arbejder med at få personer med handicap i beskæftigelse.

Og som sagt så gjort. Der var mange gode eksempler på, hvordan det på en god og ordentlig måde kan lade sig gøre at ansætte mennesker med handicap efter de gældende regler, og de mange oplæg gjorde det tydeligt, mener landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen, at vi efterhånden har meget stor viden om, hvad der virker, når mennesker med handicap skal have et plads på arbejdsmarkedet.

Dog var der også en anden problemstilling, som blev tydelig under oplæggene, mener hun.

”Det er slående, at vi på disse konferencer samler alle ’de gode’ – altså alle dem, som i forvejen er dybt engageret på området. Den store udfordring består i at komme ud til de virksomheder, som ikke har fokus på denne udfordring. Det er netop en af anbefalingerne i vores projekt Fjern barriererne, og det er derfor en udvikling, vi meget gerne vil sætte skub i,” siger Susanne Olsen.

Valgkommentar: God fornøjelse til EU-valget på søndag
24. maj 2019

Valgkommentar: God fornøjelse til EU-valget på søndag

Kom til politisk debat med RYK
24. maj 2019

Kom til politisk debat med RYK

Valgkommentar: Er vores velfærdsmodel truet?
22. maj 2019

Valgkommentar: Er vores velfærdsmodel truet?

Monica Lyloff modtager Vanførefondens Opmuntringspris 2019
22. maj 2019

Monica Lyloff modtager Vanførefondens Opmuntringspris 2019

Valgkommentar: Der tales om velfærd - husk mennesker med handicap!
20. maj 2019

Valgkommentar: Der tales om velfærd - husk mennesker med handicap!

Valgkommentar: Konservatives formand: Ingen problemer med velfærden i Danmark!
16. maj 2019

Valgkommentar: Konservatives formand: Ingen problemer med velfærden i Danmark!