Pressebillede

Koncertarrangører hyldes for at skabe mere tilgængelighed til livemusikken

Spillestedet Gimle i Roskilde, Smukfest, Sølund Musik-Festival og STARS i Vordingborg blev i fredags sammen med andre ildsjæle i branchen hyldet ved Dansk Lives konference, Live Music Summit, i København for deres arbejde med at gøre livemusikken til en ligeværdig oplevelse og mulighed for alle. I alt tildelte Bevica Fonden priser til branchen for knap 300.000 kr., og priserne blev uddelt af sangerinden Nabiha sammen med formanden for Bevica Fondens bestyrelse.

31. okt. 2017

Bevica Fonden, Roskilde Festival, Muskelsvindfonden og Sammenslutningen af Unge med Handicap har sammen med Dansk Live gennem en workshop - og nu med uddeling af Bevica Fondens Tilgængelighedspris 2017 - arbejdet for udbredelsen af konceptet Volue - Livemusik for alle.

Et koncept, som livemusik-branchen er godt på vej til at adoptere, og som rummer anbefalinger til, hvad tilgængelighed handler om. Og hvor tilgængelighed ikke kun handler om den fysiske tilgængelighed, men i ligeså høj grad om formidling og attitude. Eksempelvis lyder en af anbefalingerne ”hellere ind ad bagdøren end stå udenfor”, og at ”man kommer langt med klar besked”.

Gimle vinder årets tilgængelighedspris
Et af de spillesteder, som meget ambitiøst og målrettet har arbejdet for at skabe tilgængelighed til musikoplevelser, er spillestedet Gimle i Roskilde. De modtog derfor Bevica Fondens Tilgængelighedspris 2017 på 100.000 kr. i forbindelse med Dansk Lives Live Music Summit-konference i Den Sorte Diamant i København.

Sangerinden Nabiha var som jurymedlem med til at motivere Gimle som hovedprismodtager.

"Vi var i juryen vilde med Gimles skyhøje ambitionsniveau og imponerede over deres måde at tænke tilgængelighed på. Gimle tænker lige så meget på den sociale tilgængelighed som på spillestedets fysiske ramme. De gør det mere behageligt for mennesker med både synlige og usynlige handicap at samles om det frie musikalske fællesskab, og det skal belønnes,” fortæller sangerinden.

På Gimle er de selvfølgelig glade for prisen og anerkendelsen.

”For os er tilgængelighed meget mere end de fysiske rammer. Vi har et stort fokus på den sociale tilgængelighed igennem kommunikation, attitude og bevidsthed. Alle skal føle, de kan komme på Gimle, møde musikken og være en del af et socialt fællesskab," fortæller Maria Grongstad, der er tilgængelighedsansvarlig på Gimle.

En stor anerkendelse til hele branchen
Også Smukfest, Sølund Musik-Festival og STARS i Vordingborg fik en særlig stor anerkendelse for deres arbejde med og fokus på tilgængelighed.

Smukfest i Skanderborg modtog 50.000 kr. for deres helhjertede attitude, de mange gode tiltag på festivalen og særligt deres blik for, at også de små udfordringer tæller. Eksempelvis at kunne få lappet kørestolen, hvis den er punkteret, og få sin medicin på køl.

Sølund Musik-Festival og STARS i Vordingborg fik også en stor anerkendelse og hver 25.000 kr. for deres indsats.

Sølund Musik-Festival blev fremhævet for deres årelange fokus på at brede musikken ud og som et sted med masser af erfaring til inspiration for branchen. Juryen var særligt inspireret af festivalens ”Ta’ med Frits”-kampagne, hvor Sølunds maskot gennem en række videoer guider gæsterne til området og de forskellige aktiviteter.

STARS i Vordingborg blev særligt fremhævet for at fokusere på kommunikation og formidling af stedets tilgængelighed og for at tilbyde kultur på recept.

Et kontant skulderklap til de øvrige kandidater
Men anerkendelserne stoppede ikke der. Bevica Fondens bestyrelsesformand Torben Svanberg overraskede konferencens gæster ved at sende et skulderklap på 10.000 kr. til hver af de øvrige spillesteder og festivaler, som også havde kandideret til Bevica Fondens Tilgængelighedspris 2017.

”Vi har i Bevica Fonden været rigtig glade for at oplee, at så mange spillesteder og festivaler brænder for at give personer med bevægelseshandicap mulighed for at deltage i livekoncerter, så det vil vi gerne kvittere for, og så håber vi selvfølgelig, at de lykkes med deres ambitioner til inspiration for branchen,” udtaler Torben Svanberg, bestyrelsesformand i Bevica Fonden.