Foto: Colourbox.com

Kommuner fjerner uden grund hjælp til forældre til børn med handicap

Antallet af hjemvisninger til kommunerne fra Ankestyrelsen er femdoblet i perioden fra 2013 til 2015, det viser tal fra Ankestyrelsen ifølge DR.

11. okt. 2016

Når forældre til børn med handicap passer deres børn og dermed er afskåret fra at tage et arbejde, får de normalt kompensation for tabt arbejdsfortjeneste. En gennemgang af tal fra Ankestyrelsen, som DR P4 har lavet, viser dog, at kommunerne i højere grad end tidligere er begyndt at tage kompensation for tabt arbejdsarbejdsfortjeneste fra forældre.

Og det sker uden begrundelse, skriver DR P4.

Man må ikke tage kompensationen fra forældrene for at spare penge. Der skal være en anden dokumenteret årsag til det. I perioden fra 2013 til 2015 er antallet af hjemvisninger fra Ankestyrelsen til kommunerne femdoblet. En hjemvisning sker, hvis kommunerne ikke har dokumenteret tilstrækkeligt, at der er grundlag for at tage kompensationen fra dem.

Og det er betænkeligt, mener næstformand i Dansk Handicap Forbunds Forældrekreds Gitte R.R. Nielsen.

”Det er udtryk for, at kommunerne skal spare. De sparer nogle penge, selvom de egentlig godt ved, at det er forkert,” siger hun til DR P4.

Til P4 Trekanten fortæller hun, at det ofte er eventuelle søskende uden handicap det går ud over, når kommmunen skærer i det antal timer, som en familie kan få kompensation for.

"Der bliver pludselig ikke tid til barnet uden handicap. Nogle gange kan der opstå en jalousi, der kan udvikle sig til en form for had, som er en følelse, de skammer sig over. Det er en ond cirkel," siger Gitte R.R. Nielsen.