Pressefoto

Kommuner bedt om at rette ind i sager om tabt arbejdsfortjeneste

Indenrigs- og sundhedsminister Karen Ellemann beder kommuner retter ind i sager, hvor forældre til børn med handicap ikke længere kan få tabt arbejdsfortjeneste pga. korte skoledage. Forældrekredsen i Dansk Handicap Forbund glæder sig over ministerens indgriben.

25. okt. 2016

I Aarhus Kommune har man i længere tid fortolket loven om tabt arbejdsfortjeneste på en sådan måde, at forældre, der før fik bevilget tabt arbejdsfortjeneste, fordi deres barn med handicap har behov for at gå i skole på nedsat tid, nu ikke længere får tabt arbejdsfortjeneste.

Det sker ifølge TV2 Østjylland fordi socialforvaltningen i kommunen mener, at man med skolereformen skal kunne rumme alle børn, og forældrene bør dermed ikke have behov for at passe deres barn derhjemme.

I en række historier har TV2 Østjylland fortalt, hvordan det har haft konsekvenser for flere familier, og derfor er social- og indenrigsminister Karen Ellemann nu gået ind i sagen og har i et brev til landets kommuner bedt dem om at rette ind.

'På baggrund af de henvendelser, som undervisningsministeren og jeg har fået, er der noget, der tyder på, at der er en usikkerhed i kommunerne om, hvordan folkeskolelovens rammer for skoletidens længde spiller sammen med servicelovens bestemmelser om hjælp og støtte til børn og unge med handicap,' skriver hun ifølge TV2 Østjylland i et brev til socialudvalget.

'Det er også vigtigt for mig at gentage, at der et klart kommunalt ansvar at sikre, at børn med handicap og deres familier får den hjælp og støtte, de har brug for ud fra en konkret og individuel vurdering af det enkelte barns ressourcer og behov. Det gælder også hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste,' skriver hun.

Hos Dansk Handicap Forbunds Forældrekreds er man glad for den klare udmelding fra ministeren.

”Jeg synes, det lyder rigtig godt, at der er en problemstilling, der er blevet hørt. Jeg håber, at det når ud i kommunerne og kommer til gavn for de børn og deres familier, der har brug for det,” siger formand i Forældrekredsen Randi Tolstrup.