Som en del af Det virtuelle forsamlingshus har forbundet afholdt flere online medlemsaftner med stor succes. Det er blandt andet erfaringerne fra disse, der har inspireret til det nye koncept. Foto: Mads Stampe

Klædt på: Forbundet deler viden med medlemmer i nyt koncept

I et nyt koncept ønsker Dansk Handicap Forbund at dele ud af den store viden, der er i organisationen. Det kan være temaer om kommunikation, politiske temaer eller andet. Alle medlemmer er velkomne, og vi starter med bilstøttereglerne.

08. apr. 2021

Støtte til køb af bil er noget af den viden, der er allermest efterspurgt blandt medlemmerne af Dansk Handicap Forbund. Derfor er det også netop dette oplæg, vi starter med, når Dansk Handicap Forbund inden længeskyder et nyt koncept i gang på den digitale mødeplatform Zoom.

Over en times tid vil faglig og politisk chef Jeppe S. Kerckhoffs klæde interesserede medlemmer på med viden om, hvad man skal være opmærksom på i forhold til støtte til køb af en bil. For hvad er det lige, der er op og ned?

For mange er en bil en helt afgørende kompensationsordning, som kan være med til at sikre, at man kan få det liv, man ønsker, når man har et handicap, der ellers kan være begrænsende.

Men reglerne er komplicerede, og det kan være svært at gennemskue, om man fx er berettiget til et lån til køb af bil. Heldigvis er der er en række fif til, hvad der er vigtigt at vide, når man som borger søger denne form for støtte.

Det vil forbundets faglig og politisk chef Jeppe S. Kerckhoffs stå i spidsen for, når vi inviterer medlemmer til at lytte med og stille spørgsmål den 20. april kl. 19.00-20.30 via Zoom.

Alle medlemmer, vi har e-mailadresser på, vil inden arrangementet modtage link til Zoom, og vi vil sørge for, at der er medarbejdere til at assistere, hvis man har svært ved at få det til at fungere.

Det første af flere
Oplægget om støtte til køb af bil er det første af flere, som vi i samarbejde med forbundets kursusudvalg i den kommende tid kommer til at skyde i gang.

Konceptet omkring arrangementerne er endnu ikke helt færdigudviklet, men det ligger i planerne, at arrangementerne vil ligge en gang om måneden og vare en times tid. En hurtig optankning på viden kunne man kalde det, hvor man bliver klædt på til at forstå reglerne om fx merudgifter, hjælp, boligændring, kommunikation og altså bilstøtte.

Det fortæller landsformand Susanne Olsen.

”Vi vil lave noget, som ikke kræver noget af vores medlemmer, og hvor de kan komme og få viden om de ting, der fylder i hverdagen eller interesserer dem,” siger hun.

Arrangementerne vil blive meldt ud til medlemmerne via e-mail i rimelig tid inden et arrangement, og sidder man med en idé til et arrangement eller et tema, så er man velkommen til at tage fat i kursusudvalget.

Vind billetter til Tivolis sommersæson 2021
07. maj 2021

Vind billetter til Tivolis sommersæson 2021

Handicapområdet forfra: Her er Dansk Handicap Forbunds forslag til reform af handicapområdet