Foto: Gua Studio

KL vil forbedre retssikkerhed ved at forenkle merudgiftsdækningen – Dansk Handicap Forbund har et forslag

KL vil forbedre retssikkerheden; blandt andet ved at forenkle merudgiftsdækningen. Dansk Handicap Forbund har et radikalt forslag, som vil automatisere området og helt fjerne sagsbehandlingen.

04. nov. 2020

Formand for socialudvalget i Kommunernes Landsforening (KL) Ulrik Wilbek udsendte tirsdag et debatindlæg i Altinget, hvor han understreger, at KL ønsker at bidrage til et løft af retssikkerheden. Et af de forslag, KL stiller, er en afbureaukratisering af merudgiftsdækningen for både børn og voksen.

Merudgiftsbestemmelsen har over de seneste år udviklet sig til et bureaukratisk monster, hvor der bruges et svimlende antal mandetimer og millionbeløb på at vurderer petitesser omkring borgernes merudgifter, hvor kommunen tæller bleer og gummihandsker og producerer afgørelser på 10-15 A4-sider.

LÆS OGSÅ:
Bekymrende tendens: Flere frakendes dækning af merudgifter

Lad automatikken få plads
Dansk Handicap Forbund foreslår konkret, at man helt fjerner bureaukratiet og lader automatikken gøre arbejdet i forhold til udmåling af merudgifter.

”Vi foreslår, at man tager udgangspunkt i, hvor meget hjælp man kvantitativt får efter andre bestemmelser. Der har man allerede foretaget den grundige og individuelle vurdering, som er helt afgørende, og derfor er der ingen grund til at gøre det igen i forhold til merudgifterne. Samtidig skal man selvfølgelig medtage de særgrupper, som ikke modtager anden kompensatorisk hjælp, men alligevel har merudgifter,” siger Susanne Olsen, som dermed mener, at alle på den måde igen kan blive omfattet af bestemmelsen, og at kommunerne samtidig sparer enorme summer på administration.

”De mange penge, man sparer, kan man så passende lade gå videre til at hjælpe andre, som i dag ikke får den hjælp, de har behov for på grund af et handicap,” konstaterer Susanne Olsen.

Dansk Handicap Forbund er klar til at drøfte forslaget, som man tror på kan vinde tilslutning i brede kredse af handicapbevægelsen.