www.colourbox.com

KL graver på ny i tillidskløften

Nogle mennesker med handicap får for meget, og derfor skal området gøres mere styrbart, hvis der da ikke kan komme flere penge. Sådan siger KL-formand Martin Damm til Altinget. Dansk Handicap Forbund ærgrer sig over udmeldingen.

25. maj 2016

Udgifterne til særlig handicaphjælp er staget med 1.3 milliarder kroner på få år. Det viser et KL-notat ifølge altinget.dk.

Denne eksplosive stigning i udgifterne truer med at slå bunden ud af de i forvejen pressede kommunale budgetter, og derfor er det nødvendigt, at området gøres mere styrbart, mener KL-formand Martin Damm, og det indebærer ifølge ham blandt andet, at man må se ”tingene i en sammenhæng ved at visitere en person ud fra ét samlet hensyn og ikke ud fra de enkelte paragraffer.”

Hos Danske Handicaporganisationer (DH) kan formand Thorkild Olesen ikke genkende tallene fra KL, og han peger med henvisning til Finansministeriets egne tal på, at udgifterne fra 2007 til 2014 har ligget stabilt på 39 milliarder kroner. Og det på trods af, at der i perioden er kommet flere mennesker med handicap til.

Graver tillidskløften dybere
Hos Dansk Handicap Forbund ærgrer man sig også over udmeldingen fra KL-formanden. Udmeldingen er ifølge landsformand Susanne Olsen en forsimplet måde at hænge en befolkningsgruppe ud på og advarer samtidigt om, at Martin Damm med sin udmelding er med til at grave den tillidskløft dybere, som findes mellem befolkningen og kommuner. Dermed underminerer han en del af den positive dialog, som forbundet og KL for nylig har haft på området.

”I denne tid er vi flere, som gør en indsats for at nedbryde den tillidskløft, som desværre igennem de senere år er opstået imellem borgere og kommuner. Det må ikke ødelægges, fordi man retorisk forbereder en kommende økonomiforhandling,” konstaterer landsformanden.