KL fisker efter flere hænder. Foto: www.colourbox.com

KL-anbefaling er utidig forskydning af fokus

KL’s forslag om at kigge på ’gamle’ førtidspensionisters mulighed for at vende tilbage på arbejdsmarkedet er en utidig forskydning af fokus, mener Dansk Handicap Forbund, der opfordrer til, at man hjælper dem, der allerede står i kø til at få et job først.

13. nov. 2015

I rapporten Mere Arbejdskraft, som blev offentliggjort for nylig af Kommunernes Landsforening (KL) anbefales det, at man genvurderer arbejdsevnen for de personer under 50 år, som er omfattet af de ’gamle’ regler om førtidspension – personer, som har fået tildelt førtidspension før 2003.

Af de nuværende 230.000 mennesker, som er på førtidspension, er der ifølge KL cirka 27.000 personer under 50 år, som har fået tildelt førtidspension før 2003. KL vurderer, at omkring 20 procent af denne gruppe ville kunne komme i arbejde, og dermed ville man kunne udvide arbejdsudbuddet med op til 5.000 personer, lyder det.

LÆS RAPPORTEN: MERE ARBEJDSKRAFT

Hos Dansk Handicap Forbund giver landsformand Susanne Olsen dog ikke meget for KL’s anbefalinger. Der er tale om en utidig forskydning af fokus i forhold til de udfordringer, der ligger i forbindelse med den seneste reform af førtidspensionssystemet fra 2013, mener hun.

”Jeg har som udgangspunkt intet imod, at man udnytter de ressourcer, mennesker besidder. Det synes jeg, man skal. Men jeg vil opfordre KL til at koncentrere sig om at få reformen fra 2013 til at fungere efter hensigten, før de begynder at presse nogle mennesker, som er blevet førtidspensioneret for mange år siden og dermed er relativt langt fra arbejdsmarkedet,” siger Susanne Olsen.

Brug energien det rigtige sted
Landsformanden peger på, at man først og fremmest bør bruge energi på de udfordringer, der ligger i at få justeret ressourceforløbene, om hvilke vi lige nu kan læse om den mere horrible sag efter den anden, hvor meget syge mennesker sendes i sengepraktik eller direkte får forværret deres funktionsnedsættelse som følge af forløbene. Samtidig bør man koncentrere sig om at hjælpe de mennesker, som i årevis har været visiteret til et fleksjob, men som ikke kan få et arbejde.

”Vi mangler en seriøs løsning på, hvordan man bedst muligt matcher arbejdsgiverne med de mennesker, som allerede er visiteret til fleksjob. Vi hører ofte fra medlemmer, som gerne vil have et job, men som ikke kan finde et. I stedet for at presse mennesker, som i forvejen har rigeligt med udfordringer, vil jeg opfordre til, at vi får åbnet arbejdsmarkedet og hjulpet de ledige først,” siger Susanne Olsen.

Hun henviser til, at antallet af ledige fleksjobvisiterede over de sidste ti år har ligget nogenlunde uændret og på nuværende tidspunkt ligger på omkring 15.000.

Dansk Handicap Forbund har meldt sig ind i kampen for at finde de gode løsninger med et arbejdsmarkedsprojekt, som er planlagt til at løbe over de næste to år. Det indebærer blandt andet et tæt samarbejde med landets vigtigste arbejdsgiverorganisationer, KL og udvalgte jobcentre.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022