Foto: Steen Brogaard

Karina Adsbøl: Overvågningsproblematikken skal løses i kommende finanslov

Man skal ikke kimse af, at et helt Folketing er enige om et forslag til en løsning på overvågningsproblematikken, som tirsdag blev diskuteret i en forespørgselsdebat i Folketinget. Sådan siger Karina Adsbøl (DF), som forventer en løsning i forbindelse med de aktuelle finanslovsforhandlinger.

13. nov. 2019

Siden 2015 har skiftende ministre og Folketingets ordførere på området, ikke mindst anført af Dansk Folkepartis Karina Adsbøl, diskuteret mulighederne for at finde en konkret løsning på overvågningsproblematikken, som opstod i forbindelse med, at en landsretsdom slog fast, at det ikke længere var muligt at yde kontant tilskud til overvågning af familiemedlemmer med handicap efter servicelovens § 95, stk. 3.

Ligeså længe har det ikke været muligt at finde en løsning.

Tirsdag var overvågningsproblematikken endnu engang på dagsordenen i forbindelse med en forespørgselsdebat fremsat af Karina Adsbøl. Hun ville have svar på, hvordan og hvornår social- og indenrigsministeren ville hjælpe de familier, der aktuelt ikke får hjælp til overvågning af deres familiemedlemmer med handicap, og derfor reelt bliver tvunget til at sende dem på botilbud eller plejehjem.

Ministeren svarede ikke konkret på spørgsmålet, andet end at hun ønsker en løsning hurtigst muligt. Det kommenterede landsformand Susanne Olsen på i tirsdag, hvor hun endnu engang måtte bede ministeren om at blive konkret.

LÆS OGSÅ:
Ministeren om overvågningsproblematikken: Vi arbejder på en løsning

Et skridt i den rigtige retning
Karina Adsbøl, som er handicapordfører for Dansk Folkeparti og næstformand i Folketingets indenrigs- og socialudvalg, er også utålmodig og derfor ked af, at ministeren ikke kunne blive mere konkret. Hun mener dog, at gårsdagens debat og efterfølgende brede opbakning fra alle Folketingets partier til, at overvågningsproblematikken skal løses nu, er et skridt i den rigtige retning.

”Man skal ikke kimse af, at et samlet Folketing står sammen om at kræve, at ministeren får løst overvågningsproblematikken hurtigst muligt,” siger Karina Adsbøl i et interview med Dansk Handicap Forbund.

Hun er glad for, at ministeren medgav, at hun også vil finde en løsning hurtigst muligt, og Karina Adsbøl har store forventninger til regeringens næste skridt på området.

”Jeg forventer helt klart, at der kommer en løsning nu. Det er det, jeg hører ministeren sige, og jeg forventer, at der kommer noget på bordet i forbindelse med, at finansloven for næste år lægges frem,” siger Karina Adsbøl.

Dansk Folkeparti har sammen med Enhedslisten og SF arbejdet målrettet på at få skiftende ministre til at finde en løsning på overvågningsproblematikken.

Vind entrebilletter og turpas til Vinter i Tivoli 2020
21. jan. 2020

Vind entrebilletter og turpas til Vinter i Tivoli 2020

Dansk Handicap Forbund til kamp for mærkbare reformændringer af førtidspension og fleksjob
17. jan. 2020

Socialpolitisk Redegørelse 2019 leverer vigtig viden til det politiske arbejde
10. jan. 2020

Socialpolitisk Redegørelse 2019 leverer vigtig viden til det politiske arbejde

Årets sidste nyhedsbrevet fra SAPU og BTPU
20. dec. 2019

Årets sidste nyhedsbrevet fra SAPU og BTPU

Oplever du ændringer i din vederlagsfri fysioterapi?
16. dec. 2019

Oplever du ændringer i din vederlagsfri fysioterapi?

Kommuner hyrer konsulenter på socialområdet: Får kun løn, hvis de finder besparelser
12. dec. 2019