Maria Fonfara

Kan man blive gravid af at bolle? Nyt metodekatalog om seksualundervisning til unge med handicap

På ligelyst.dk kan lærere og pædagoger hente inspiration og redskaber til at arbejde med seksualundervisning og -oplysning for unge med handicap. Metodekataloget er baseret på erfaringer fra seksualundervisning og rådgivning til mere end 1.200 unge med handicap.

03. sep. 2015

Hvordan får man en kæreste? Kan man blive gravid af at knalde? Hvordan virker en p-stav? Min kæreste vil bolle hele tiden, men jeg har ikke lyst, og det gør ondt – hvad gør jeg?

Det er nogle af de spørgsmål, projekt LigeLysts seksualundervisere har mødt de seneste to år, hvor de har rejst rundt i landet og tilbudt målrettet seksualundervisning og -oplysning til unge med handicap på bosteder, højskoler, den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU), festivaler og andre steder.

Mere end 1.200 unge har fået undervisning og rådgivning. Metodekatalog og temadage med afsæt i erfaringerne fra undervisningen har LigeLyst udarbejdet et metodekatalog med fokus på temaer, som optager unge: At få en kæreste; Lyst; Grænser; Krop og anatomi; Prævention og sexsygdomme; Sex, onani og sexlegetøj; Homo-, bi- og transseksualitet; Ønsket om at få børn. Til hvert tema er der en kort introduktion samt ideer til metoder, redskaber og øvelser, som lærere og pædagoger kan bruge i seksualundervisningen, til fx at tale om kærester, sex og kroppens udvikling.

DOWNLOAD: METODEKATALOGET I PDF - kataloget findes også på ligelyst.dk

"Seksualundervisning er vigtig for de unges seksuelle sundhed og trivsel, og vigtig for at undgå overgreb. Men det kan være svært for personalet at tage hul på emnet, både fordi seksualitet er et privat emne, og fordi de mangler redskaber og undervisningsmetoder, der er målrettet unge med handicap. Vi håber metodekataloget kan imødekomme det behov og inspirere til at sætte mere fokus på seksualoplysning til unge med handicap," siger Sidsel Munkebo Hansen, sekretariatsleder i Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH) i en pressemeddelelse.

Det er SUMH, som sammen med Socialt Udviklingscenter SUS står projekt LigeLyst.

Temadage i efteråret
Fra efteråret 2015 tilbyder SUMH i samarbejde med COK temadage om sex, kærlighed og handicap. Temadagene kan rekvireres af pædagogisk personale på bosteder, aktivitetstilbud, STU'er m.fl.

På temadagene vil deltagerne blive præsenteret for og selv få lov at afprøve en række redskaber og metoder til bruge for seksualoplysning for borgere med handicap.

LÆS MERE: TEMADAGE I EFTERÅRET