Foto fra Facebook

Kampagne #enmillionstemmer samler stemmer på handicapområdet

Under hashtagget #enmillionstemmer opfordrer Monica Lylloff, som er en af folkene bag en pårørendegruppe til mennesker med handicap og psykisk sårbarhed, pårørende til og mennesker med handicap og psykisk sårbarhed til at dele deres historie. Den opfordring er der mange, der allerede har taget op.

16. maj 2019

”Mit navn er Monica, og jeg er mor til tre børn med handicap og psykisk sårbarhed. Min søn har autisme og angst. Vi ventede i to år på at få den rigtige hjælp til ham og os, så han til sidst blev så dårlig, at han måtte på behandlingsskole og have medicin.”

Sådan startede Monica Lylloff sin historie under hashtagget #enmillionstemmer, som hun lagde på Facebook. Siden er det gået stærkt og kampagnen har allerede oplevet massiv støtte.

Del din historie – sådan gør du
Monica Lylloff afslutter sin historie med en opfordring til, at andre, som er eller er pårørende til mennesker med handicap og psykisk sårbarhed.

”Mere end en million mennesker er direkte berørt af handicap eller psykisk sårbarhed. Dertil kommer alle pårørende. Vi er under pres, men alligevel er vi nærmest usynlige på den politiske dagsorden. Vi ønsker at blive set og hørt. Vi vil ikke glemmes i systemet. Del din historie under hashtagget #enmillionstemmer og vis politikerne din virkelighed.”

Du kan gøre som Monica Lylloff og mange andre ved at dele din historie eller støtte kampagnen på flere måder:

1. Tag et billede af dig selv med et skilt, hvorpå der står #enmillionstemmer og del det på fx Facebook med din historie fra dit liv med handicap inde på livet. Husk at skrive #enmillionstemmer i begyndelsen af din historie, så det er tydeligt, at du skriver som en del af en større kampagne.

2. Del andres historie eller nyheder om handicap og psykisk sårbarhed under hashtagget #enmillionstemmer.

3. På Facebook kan du ændre dit profilbillede og sætte en såkaldt ramme rundt om dit billede, hvor der står #enmillionstemmer. Du lægger rammen på dit billede ved at klikke på dit profilbillede og vælge ”Tilføj ramme”. Herefter søger du på #enmillionstemmer og vælger den.

4. Skift dit profilbillede ud med et billede af dig selv, hvor du står med et skilt, hvorpå der står #enmillionstemmer. Skriv gerne en kommentar til dit billede, så din venner og følgere på Facebook ikke er i tvivl om, hvorfor du sidder med skiltet.

Dansk Handicap Forbund og Muskelsvindfonden bakker op om kampagnen og opfordrer deres medlemmer til at gøre det samme.

Så er det igen tid til at søge Lokalpuljen 2019
19. jun. 2019

Så er det igen tid til at søge Lokalpuljen 2019

Velfærdsteknologi er godt – men det skal gøres med udgangspunkt i brugeren
19. jun. 2019

Velfærdsteknologi er godt – men det skal gøres med udgangspunkt i brugeren

Folkemøde 2019: Retssikkerhed i en ny tidsalder kræver brugerinddragelse

Folkemøde 2019: Retssikkerhed i en ny tidsalder kræver brugerinddragelse

Folkemødet 2019: Byggeriet vil gerne tage samfundsansvar, men vil de også tage ansvar for at bygge til alle?

Folkemødet 2019: Region Hovedstaden har fokus på tilgængeligheden

Folkemødet 2019: Region Hovedstaden har fokus på tilgængeligheden