Foto: Colourbox.com

Kamp for bedre vilkår for førtidspension og fleksjob har givet resultater

Så kom der endelige konkrete resultater omkring de ressourceforløb, som har skabt massive problemer for mange mennesker med handicap.

15. dec. 2020

Frugterne fra et stort arbejde med at forbedre situationen omkring de såkaldte ressourceforløb ser nu ud til at kunne høstes. Problemet har været forløb, som har trukket unødigt i langdrag og lagt et umenneskeligt pres på de borgere, hvis arbejdsevne er begrænset til næsten ingenting.

Forbundet har siden reformen i 2013 lagt vedholende pres på politikerne gennem møder med ordførere, samråd og meget mere. Her har vi peget på de store udfordringer med langvarige og meningsløse forløb og den alt for svære vej til at komme i betragtning til både førtidspension og fleksjob, fortæller formand for forbundets social- og arbejdsmarkedspolitisk udvalg Inger Steen Møller.

”Vi ved, at rigtig mange har et stort ønske om at få fodfæste på arbejdsmarkedet, men det skal give mening både for borgeren og for de virksomheder, som skal tage imod dem. Vi har hele tiden haft den holdning, at der først og fremmest skal være plads til et liv; og når der er det, så kan der også blive plads til et arbejdsliv. Det er vi nu kommet et stort skridt nærmere nu,” fortæller hun.

Helt konkret er der kommet en aftale om, at ressourceforløb maksimalt må vare tre år og samtidig en langt mere lempelig tilgang til borgere over 50 år, hvor der gives en afklaringsgaranti i løbet af tre år.

Aftalen er et positivt fremskridt, og selvom vi endnu ikke er i mål, så er det et godt skridt på vejen, mener Inger Steen Møller.

”Vi fortsætter vores arbejde for en mere fair og afbalanceret førtidspensions- og fleksjobmodel, men det er positivt, at vi nu kan sætte flueben ved første etape.”

Læs mere på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside