www.colourbox.com

Innovativ høring: Hele Danmark inviteret til at nedbryde fordomme om handicap

I dag lyder startskuddet til en digital høring, hvor alle danskere er inviteret til at komme med deres bud på, hvordan man kan nedbryde fordomme over for mennesker med handicap. Høringen bliver formidlet via online-platformen TAG DEL.

01. sep. 2015

Det handler om at nedbryde fordomme, og det handler om at få så mange til at deltage som muligt. Ellers kommer man ikke hele vejen rundt, synes budskabet at være fra Det Centrale Handicapråd, der i dag skyder den digitale høring om fordomme om handicap i gang.

”Det Centrale Handicapråd arbejder på en vigtig opgave med at lave en strategi for, hvordan man kan nedbryde fordomme og skabe et mere ligeværdigt møde mellem personer med og uden handicap. Det, mener vi, er en sag, der berører alle. Vi har derfor kastet os ud i at lave en online-høring, hvor det ikke kun er de sædvanlige organisationer og aktører på handicapområdet, men alle folk – både med og uden handicap, der bliver hørt,” siger Tue Byskov Bøtkjær, formand for Det Centrale Handicapråd, i en pressemeddelelse.

Vigtig opgave
Opgaven er vigtig, for selvom de færreste hævder, at de selv har negative holdninger til mennesker med handicap, så viser undersøgelser på området et andet billede. F.eks. vil 36 procent af danskerne ikke sætte sig ved nabobordet til en spastiker eller en udviklingshæmmet på en café, og en undersøgelse fra England viser, at 20 procent af de 18-34 årige bevidst har undgået en samtale med en person med handicap.

Og netop derfor er det så vigtigt at få alle med i debatten.

”Normalt er det kun Tordenskjolds soldater, der får ytret deres mening i sådanne projekter, men nu har hele Danmark mulighed for at bidrage med deres viden og erfaring. I stedet for at møde op et bestemt sted, kan folk deltage hjemme fra sofaen med benene oppe, og tilmed i alle døgnets 24 timer,” siger Carsten Theede fra TAG DEL, som Det Centrale Handicapråd samarbejder med om projektet, og som står bag platformen, hvor høringen skal udfolde sig.

Høringen kører hele september måned, og alle kommentarer og forslag kommer efterfølgende til at indgå i Det Centrale Handicapråds arbejde med holdningsstrategien, som skal afleveres til regeringen i slutningen af året.

GÅ TIL HØRINGEN: TAG DEL I FORDOMME OM HANDICAP

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget