www.colourbox.com

Inklusion i folkeskolen fungerer ikke optimalt

Der er lang vej endnu, førend inklusionen af børn med handicap fungerer optimalt. Det konkluderer ny spørgeundersøgelse blandt forældre til børn med handicap.

28. apr. 2016

Godt 400 forældre til børn med handicap deltog i foråret 2016 i en undersøgelse af inklusionen i folkeskolen, som Danske Handicaporganisationer (DH) står bag.

Konklusionerne i undersøgelsen er netop offentliggjorte, og det er nedslående læsning, hvis man er tilhænger af og tror på, at inklusion i folkeskolen er vejen frem.

Læs konklusionerne fra undersøgelsen HER .

For eksempel mener 60 procent af de adspurgte forældre ikke, at lærere og pædagoger har tilstrækkelig viden om handicap, ligesom mere end halvdelen af de adspurgte forældre ikke mener, at det faglige udbytte er højt nok for deres barn. Desuden peger en fjerdedel af forældrene på, at deres barn er fritaget fra et eller flere fag i skolen på grund af deres handicap.

På den baggrund konkluderer formand i DH Thorkild Olesen, at inklusionen af børn med handicap i folkeskolen ikke fungerer optimalt, og at der altså ikke skal inkluderes for enhver pris.

Den sociale inklusion halter
Det er især de fysiske fag som idræt, børnene bliver fritaget fra, men også i sprogfag og kreative fag opleves udfordringer.

35 procent af de adspurgte forældre oplever desuden, at deres barn ikke kan deltage i udflugter, fysisk aktivitet eller sociale arrangementer, og her, viser undersøgelsen, spiller de fysiske rammer på skolerne ind. En femtedel af forældrene peger desuden på, at deres barn ikke er en del af det sociale fællesskab, og størstedelen af forældrene mener, at deres barn ikke får den nødvendige støtte og hjælp i frikvarterer og pauser, der gør, at de kan deltage i sociale aktiviteter.