Pressefoto

Ikke flere ord – nu skal der reelle ændringer på bordet

Ikke flere skåltaler og tilkendegivende nik. Det er tid til handling og reelle forbedringer af førtidspension- og fleksjobreformen, skriver landsformand Susanne Olsen i et åbent brev til Folketingets beskæftigelsesordførere.

Igennem flere år har pressen været fyldt med historier om alvorligt syge mennesker, som ikke kan få bevilget førtidspension, og de i stedet skal trækkes gennem stærkt belastende afklarings- og senere ressourceforløb. Den politiske intention er, at de skal udvikle arbejdsevnen. Og det kan være fint for nogle.

Vi ved, at vores medlemmer i hvert fald gerne vil på arbejdsmarkedet, hvis de kan. Desværre må vi konstatere, at mange af dem er blevet trukket gennem de belastende og nogle gange meningsløse ressourceforløb i stedet for at få en førtidspension, så de kan få et liv i stedet for nødvendigvis at få et arbejdsliv.

De mange historier fra vores medlemmer har gjort det tydeligt for os, at vi ser meget forskelligt på begrebet arbejdsevne i forhold til de politikere, der i øjeblikket sidder med magten.

I Dansk Handicap Forbund forstår vi begrebet sådan, at man skal kunne varetage og opnå et job i virkeligheden (ikke kun i teorien), men endnu vigtigere skal man kunne leve en tilværelse, hvor man også kan bidrage til familielivet og alle de øvrige dele af en almindelig tilværelse. Mennesker er jo ikke kun medarbejdere og kolleger, men også kærester, ægtefæller, forældre, borgere og kunder med alt, hvad det indebærer. Også vores medlemmer.

For de fleste af os er livet uden for arbejdspladsen det sted, hvor vi henter energien til at levere inde på arbejdspladsen. Det element bør fylde mere, når man vurderer, om borgeren har en arbejdsevne. Desværre bliver den opfattelse tilsyneladende ikke delt af det system, som forvalter lovgivningen, og derfor er der brug for at få en debat om, hvad vi forstår ved arbejdsevne.

Nederst linker vi til et åbent brev, som vi i dag har sendt til Folketingets beskæftigelsesordførere. Det gør vi, fordi det er varslet, at der til februar skal foretages yderligere lovændringer i forhold til førtidspensions- og fleksjobreformen fra 2013.

Vi er glade for, at der er ændringer på vej, og vi appellerer meget kraftigt til, at der denne gang vedtages konkrete ændringer, som reelt vil gøre en forskel for en gruppe mennesker, som lige nu er enormt presset i systemet.

Det er ikke nyt, det vi mener; det har vi sagt på flere møder med de ansvarlige politikere. Vi oplever egentlig, at vores budskab bliver taget godt imod, men vi oplever desværre også, at der ikke sker mere. Politikerne lytter og nikker tilkendegivende, men de handler ikke på de positive tilkendegivelser.

Vi ønsker derfor, at vi åbent taler om, hvad vi hver især forstår ved en arbejdsevne. I, kære politikere, ved, hvad vi mener: det skal være et tilvalg at komme i fleksjob for de mennesker, der har en meget lille arbejdsevne, men førtidspensionen skal også være en mulighed – særligt når der efter en individuel vurdering ikke kan peges på en konkret jobfunktion.

Vi mener, at der skal sættes en grænse for, hvor længe man kan være på ressourceforløb, da fem år må være tilstrækkeligt til at afklare, om borgeren rent faktisk kan komme videre. Det bør ikke være nødvendigt at bruge længere tid på at afklare, om der eksistere en arbejdsevne.

Vi har forsøgt den forsonende dialog på møder på Christiansborg. Det er der ikke kommet meget ud af. Derfor ønsker vi nu at tage dialogen offentligt. Hvordan kommer vi videre og hjælper de mennesker, som systemet har presset i årevis?

LÆS OGSÅ: ÅBENT BREV TIL FOLKETINGETS BESKÆFTIGELSESORDFØRERE

Regeringens sundhedsudspil modtages med bekymring