Foto: Colourbox.com

Højere budgetter på handicapområdet i 2020

Der kommer til at være flere penge til handicapområdet ude i kommunerne i 2020. Det glæder landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen, som i mere end ti år har været vidne til, at området bare er blevet udsultet år efter år, og som desværre har lang vej til stabilisering.

31. jan. 2020

De kommunale budgetter på handicapområdet vil stige med 3,8 procent i 2020. Stigningen – som er realvækst – er blandt andet en positiv konsekvens af regeringens økonomiaftale med kommunerne, som de to parter indgik i efteråret.

Det viser nye tal fra de kommunale budgetter.

Og det er bestemt et løft, der falder på et tørt sted, mener landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen.

”Vi har oplevet en markant opbremsning i økonomien på området igennem mere end ti år, og udgangspunktet er derfor en virkelighed, hvor forholdene for vores medlemmer er skåret helt ind til benet. Det er kommet til udtryk ved, at vores medlemmer har oplevet reduktioner i deres hjælp, og andre har oplevet helt at få fjernet centrale dele af deres hjælp,” konstaterer Susanne Olsen.

Områdets manglende økonomiske prioritering fra politisk side har betydet, at Dansk Handicap Forbund og de øvrige handicaporganisationer i høj grad har måttet kæmpe fra hus til hus for at sikre retssikkerheden på området over for medlemmerne.

”Sideløbende har vores lokale handicappolitiks aktive arbejdet intenst for at få kommunerne til at forstå, at eksempelvis servicestandarder skal være i overensstemmelse med loven, kompensationstanken og handicapkonventionen,” siger Susanne Olsen og fortsætter.

”Det meget udpinte udgangspunkt betyder, at der er lang vej til en stabilisering af området, og det er derfor helt afgørende, at vi lokalt får omsat væksten i budgetterne, som vi kan se frem til i år, så den kan mærkes ude hos det enkelte medlem. Det vil vi, sammen med en række andre organisationer på området, kæmpe hårdt for,” siger landsformanden.