Foto: IMR

Handicaprettighederne sættes på formel

Institut for Menneskerettigheder har i samarbejde med en række handicaporganisationer udviklet ti såkaldte guldindikatorer, der skal gøre det muligt at måle og overvåge Danmarks arbejde med at forbedre rettighederne for mennesker med handicap. Dansk Handicap Forbund glæder sig til at følge med.

24. nov. 2015

Handicapområdet i Danmark er underdokumenteret i en sådan grad, at det ind i mellem kan være svært at sige helt præcist, hvordan det går med rettighedsarbejdet på området herhjemme. Det besværliggør samtidig handicaporganisationernes arbejde, da de i nogle tilfælde må basere deres viden om deres målgruppe på erfaringer og henvendelser fra medlemmer.

Hos Institut for Menneskerettigheder har man haft et ønske om at få dokumenteret området yderligere, og derfor har man i nogen tid arbejdet på ti såkaldte guldindikatorer, som gør det muligt at måle og overvåge det rettighedsarbejde, der foregår på handicapområdet.

LÆS OGSÅ: DE TI GULDINDIKATORER

Helt konkret går de ti gulindikatorer ind og måler på, hvordan det går med implementeringen af FN’s Handicapkonvention, som Danmark tiltrådte og ratificerede i 2009.

LÆS OGSÅ: FN’S HANDICAPKONVENTION

De ti guldindikatorer, som Dansk Handicap Forbund blandt andre har været med til at udforme, inkluderer blandt andet områderne lighed og ikke-diskrimination, tilgængelighed og mobilitet, selvstændigt liv og samfundsinklusion og beskæftigelse blandt mennesker med handicap.

Hos Dansk Handicap Forbund glæder landsformand Susanne Olsen sig til at se, hvad de ti guldindikatorer kommer til at betyde for det arbejde, forbundet udøver hver eneste dag for sine medlemmer.

”Vores erfaring er, at Handicapkonventionen ofte kan opleves som ’elastik i metermål’, og derfor er det afgørende, at man får nogle gode værktøjer til at måle på, om Danmark efterlever den. Det kræver selvfølgelig, at de rette myndigheder går ind i arbejdet, så vi får de rette data. Det glæder jeg mig til at se resultatet af,” siger hun.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022