Pressefoto

Handicaporganisationer fejrer 75 års samarbejde i Norden: du er inviteret

I 75 år har de fem nordiske handicaporganisationer for mennesker med bevægelseshandicap i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige arbejdet tæt sammen og brugt hinanden til sparring og vidensdeling. Torsdag mødes organisationerne og fejrer de år, der er gået, med et spændende program. Det hele sendes online.

09. nov. 2021

Torsdag den 11. november mødes Nordisk Handicapforbund - de fem nordiske handicaporganisationer for mennesker med bevægelseshandicap - for at fejrer 75 års jubilæum. Det sker fra kl. 10.00-16.00 i Handicaporganisationernes Hus i Taastrup.

Arrangementet streames live via Zoom, og alle er velkomne til at følge med i hele eller i dele af dagen.

I løbet af dagen er forskellige eksperter og politiske stemmer indbudt til at gøre tilhørerne klogere på temaer som det daglige liv, arbejdsmarked, tilgængelighed og barrier, diskrimination - for at leve et liv lige som alle andre, når man lever med et bevægelseshandicap.

De fem organisationer repræsenterer til sammen mere end 50.000 mennesker med bevægelseshandicap, og formændene og direktørerne for organisationerne har mødes to gange om året.

Program og link
Programmet på dagen foregår på engelsk, og alle er velkomne til at følge med. Det kan man gøre via dette link til Zoom: https://zoom.us/j/93606959931

Programmet begynder kl. 10.00 og fortsætter til kl. 16.00, og man kan gå til og fra, som man ønsker det.

Program for dagen:

10:00-10:10: Welcome
Susanne Olsen, Chairperson, Dansk Handicap Forbund, Denmark

10:10-10:30: Looking Back
How and to what extent does claims from an actions by civil society minority groups have effect on European Welfare Policy and which political or organizational strategies should be chosen by civil society organisations to achieve their political objectives - seen especially from the perspective of persons with and organisations of persons with disabilities?

Kjeld Høgsbro, Professor Emeritus, Aalborg University, Denmark

10:30-11:00: Daily Life Challenge
Danish questionnaires have within the last decades systematically been questioning persons with disabilities on their perception of the possibility to live a life on equal terms compared to others. Through the knowledge of social barriers, one can choose strategies and actions to eliminate societal barriers.

Anna Amilon, Project Manager, VIVE, Denmark

11:15-12:30: Universal Design and Accessibility
For persons with disabilities accessibility is always been the major societal barrier preventing a life on “ordinary terms”. Accessibility have always been in the center of Nordic Disability Policy. The questions are what strategies and actions can societal organisations choose eliminating accessibility barriers? Is it through Universal Design? Is it through “traditional” accessibility claims? Is it a combination? What actions looks most promising?

Inger Marie Lid, Professor, PhD, Health Studies, VID Specialized University, Norway (20 minutes)
Haraldur Thorleifsson, Ramping up Reykjavik, Iceland (10 minutes)
Pauli Rautiainen, Associate Professor, University of Eastern Finland, Finland (20 minutes)

13:15-14:30: Employment and Barriers
Persons with disabilities are more frequently experiencing to be unemployed or not included on the ordinary labour market. How do the labour market look like for persons with disabilities, and through implementation of what strategies and removal of what societal barriers is it possible to increase the employment rate by persons with disabilities on especially the open labour market?

Mona Larsen, Project Manager, VIVE, Denmark (20 minutes)
Inger Steen Møller, Committee of Social and Labour Market Policy, Dansk Handicap Forbund, Denmark (10 minutes)
Anni Kyröläinen, Office of the Non-Discrimination Ombudsman, Finland (20 minutes)

14:45-15:55: Hate Speech and Other Forms of Discrimination
“Hate Speech” the grounds of disability have not previously been recognised as an ongoing discrimination of persons with disabilities. How are “Hate Speech” experienced by persons with disabilities, and how can such speech be eliminated? How is it possible to eliminate “Hate Speech?”

Nikolaj Nielsen, Department Director, Danish Institute for Human Rights, Denmark (20 minutes)
Kristian Heegaard, former MEP, Denmark (10 minutes)
Henrik Gustafsson, Lawyer, Invalidiliitto, Finland (20 minutes)

15:55-16:00: Closing Remarks