www.colourbox.com

Handicapområdet kan de kommende år se frem til yderligere besparelser

Handicapområdet har de seneste år oplevet spareknivens allerskarpeste blad, men det ser ikke ud til, at kniven er blevet sløv endnu, eller at den bliver det de kommende år. Det kræver, at vi nytænker den måde, sparerunderne foregår på, mener Dansk Handicap Forbund.

07. dec. 2015

I Egedal Kommune har borgerne med handicap modtaget et brev om, at de skal forvente mindre hjælp og færre ydelser i 2016. Det samme har borgerne i Albertslund, Randers, Sorø og Viborg Kommuner.

Det skriver Altinget.dk.

LÆS OGSÅ: HANDICAPPEDE KAN VENTE NYE BESPARELSER

Det er især regeringens såkaldte omprioriteringsbidrag, der er skyld i besparelserne på specialområdet de kommende år. Omprioriteringsbidraget betyder nemlig, at kommunerne i første omgang for 500 millioner kroner mindre i 2016, og herefter får kommunerne 2.4 milliarder kroner per år frem mod 2017.

En del af disse penge sendes dog tilbage, men de er øremærket sundheds- og ældreområdet.

Det er både KL, Socialcheferne og Danske Handicaporganisationer (DH), der er enige om, at omprioriteringsbidraget vil have negative konsekvenser for økonomien på det sociale område de kommende år.

”Vi har prøvet at lave omstruktureringer. Men det er stadig naivt at tro, at man ikke skal reducere på servicen, når der skal spares,” siger formanden for Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Helle Linnet, til Altinget.dk.

Vi må gentænke os selv
Hos Dansk Handicap Forbund har landsformand Susanne Olsen i mange år set bekymret på udviklingen, og hvis de dystre profetier for fremtiden holder vand, så er der behov for at ryste posen og se med nye øjne på sparerunderne.

”Hvis vi ønsker, at handicapområdet tilnærmelsesvis skal leve op til de principper og konventioner, vi som land har sagt ja til at leve op til, så er det ikke længere muligt at skære i dette område. Hver dag oplever vi, at der skæres helt ind til benet, og at tilværelsen for mange får meget svært ved at hænge sammen. Yderligere nedskæringer vil de facto være i modstrid med de grundlæggende principper, vi har sagt ja til at følge,” siger landsformand Susanne Olsen og fortsætter.

”Derfor vil en besparelse kræve en gentænkning af, hvordan Danmark vil leve op til principperne, og hvordan man vil gøre dette for færre midler, end det gøres i dag. Det er ikke nogen nem opgave, og det vil kræve seriøs koordinering af viden, indsatser og en investeringsagenda i forhold til det enkelte menneske, som peger længere frem end næste budgetår. Og denne øvelse gøres ikke fra den ene dag til den anden,” konstaterer Susanne Olsen, som i samme åndedrag advarer mod panikløsninger, som vil gøre det sværere for mennesker med handicap og kan ende med at koste samfundet flere penge, end løsningen i udgangspunktet giver.

”Det kræver en mere seriøs analyse af vores løsninger i forhold til det fundament, som mennesker med funktionsnedsættelser skal stå på. Uden en investeringstanke og større koordinering vil vi i årene fremover se en større stigning i udgifterne, fordi man ikke har investeret rigtigt fra begyndelsen. Derfor ønsker jeg, at vi i stedet for skingre udmeldinger om generelle besparelser igen får sat handicappolitikken på dagsorden med en seriøs debat om, hvordan vi sikrer de grundlæggende værdier og investerer i det enkelte menneske til gavn for fællesskabet.”