Foto: Gua Studio

Handicapområde glimrer ved sit fravær på KL's Danmarkskort: Mangel på respekt

Det er absurd og mangel på respekt over for de mennesker med handicap, som kæmper for at få den rette hjælp, at KL helt har ignoreret handicapområdet i et nyt interaktivt Danmarkskort med nøgletal fra ni kommunale kerneområder.

02. nov. 2021

KL har udgivet et interaktivt Danmarkskort, hvor man frem imod kommunalvalget fremlægger nøgletal på ni områder. Et centralt område for Dansk Handicap Forbund, handicapområdet, bliver totalt ignoreret, og det får landsformand Susanne Olsen op i det røde felt.

”Jeg bliver vred, så kort kan det siges. For mig at se er det udtryk for, at mennesker med handicap ikke bliver prioriteret, og det er fuldstændig vanvittigt. Området bløder, og vores medlemmer er måske nogle af de allermest sårbare og fortjener at blive set og hørt i relation til kommunalvalget. Jeg synes, kommunerne skulle tænke sig om igen og vise handicapområdet – og alle de mennesker, der er afhængige af hjælp – noget respekt og lægge fakta frem, som de har gjort det på de andre områder,” lyder det fra Susanne Olsen.

Og det er ikke fordi, der mangler fakta på området. Det har Sanne Møller, der er direktør i Embedsværket, mindet kommunerne om på Twitter, hvor hun særligt fremhæver de høje fejlprocenter, der fortsat er i kommunerne på handicapområdet.

Kommunernes umiddelbare svar er, at der ikke er ’gode tal’ på området, hvorfor man ikke har taget det med. Og det er nærmest komisk, mener landsformand Susanne Olsen.

”Det udstiller kommunernes totale blindhed over for de enorme udfordringer, vi ser på handicapområdet. Det er kommunerne, der administrerer området, og derfor er det fuldstændig absurd, at de åbenbart ser sig ude af stand til at fremskaffe brugbare tal fra området,” konstaterer hun og fortsætter.

”Det giver en fornemmelse af, at vores hårdt pressede og vigtige område overhovedet ikke har den opmærksomhed, det skal have, i kommunerne.”

Sanne Møller fra Embedsværket stemmer i.

”Det kan bekymre mig, at KL enten ikke har – eller ikke har villet skabe – nogle nøgletal, som kunne bruges til at kvalificere debatten om handicapområdet. KL er ikke sene til at fremhæve, hvor dyrt og vanskeligt området er, og de har kunne beregne, at de har behov for fem milliarder til området, da de skulle forhandle med social- og ældreministeren. Hvad byggede det tal på?”, spørger hun og fortsætter.

”Det er også værd at bemærke, at det er kommunerne, der skal levere tal til Danmarks Statistik, så de burde have alle muligheder for at påvirke, at der blev skabt relevant data.”

Udsultet område har brug for mere: Finanslov leverer små lyspunkter
06. dec. 2021

Udsultet område har brug for mere: Finanslov leverer små lyspunkter

International Handicapdag: Ikke meget at fejre