Foto: Gua Studio

Hadefuld tale mod personer med handicap skal gøres ulovligt

I Danmark er mennesker med handicap – blandt andre – ikke beskyttet via lov om hadefulde ytringer. Samtidig er loven utilstrækkelig og derfor svær at blive dømt efter. Derfor støtter Dansk Handicap Forbund ønsket om at ændre lovgivningen.

26. maj 2021

Hvis man som person med et handicap i Danmark oplever at blive udsat for hadefulde ytringer, så er der ikke så meget at gøre ved det. I hvert fald kan du ikke gå til politiet og rejse sigtelse, for der er ikke noget at rejse sigtelse på baggrund af.

Som det er i dag, er det ikke ulovligt at komme med hadefulde ytringer mod mennesker med handicap. Det er blandt andet derfor, Dansk Handicap Forbund er medunderskriver på notatet, som beskriver, hvorfor lovgivningen skal laves om.

”Jeg mener ærlig talt, at det er forrykt, at vi i dagens Danmark ikke beskytter personer med handicap mod overfusninger eller verbale overfald, hvis det sker på baggrund af sit handicap. Man tror jo nærmest, det er løgn, når man hører, hvor utilstrækkelig lovgivningen er på dette område,” lyder det fra landsformand Susanne Olsen, som peger på, at en skærpelse af loven ville falde fint i tråd med den nylige vedtagelse i Folketinget om, at vold med baggrund i et handicap skal tælle som en hadforbrydelse og kunne straffes hårdere.

Der er fremsat et borgerforslaget af gruppen Beskyt Minoriteter, som i samme forbindelse har udarbejdet et notat, som er sendt til de relevante politikere på området. Dansk Handicap Forbund er medunderskriver på notatet sammen med en række andre organisationer i et forsøg på at råbe politikerne op.

Jeg mener ærlig talt, at det er forrykt, at vi i dagens Danmark ikke beskytter personer med handicap mod overfusninger eller verbale overfald.

Susanne Olsen, landsformand

Interesserede kan læse mere om notatet og borgerforslaget her.

Øget fokus på problemet
Problemets omfang med hadefuld tale mod personer med handicap er over de seneste måneder blevet tydeligere med de Radikale Ventres retsordfører Kristian Heegaard, der selv sidder i kørestol. Han har i diverse artikler fortalt om de mange hadefulde angreb, han har modtaget på blandt andet Facebook, som er kommet på baggrund af, at han sidder i kørestol.

Kristian Heegaards historie gør det tydeligt, at det er nødvendigt at gøre lovgivningen bredere, end den er i dag, mener landsformand Susanne Olsen.

”Hvis man læser noget af det, Kristian Heegaard har måttet lægge øre til, så bliver det meget tydeligt, hvor absurd det er, at han ikke har nogen beskyttende lovgivning i ryggen, så han kan melde de mennesker, der står bag kommentarerne. Det må vi simpelthen få lavet om,” mener hun.

Samtidig med en udvidelse af persongruppen, der er omfattet af lovgivningen, er det nødvendigt at gøre den tydeligere, mener folkene bag borgerforslaget. Det kan man se i videoen her.