Foto: Colourbox.com

Grundlæggende fejl i sagsbehandling rammer medlemmer urimeligt hårdt

Antallet af sager hos kommunerne, som omgøres i Ankestyrelsen efter at være blevet påklaget, er skyhøjt, når det drejer sig om børn med sygdom og handicap. Det er helt urimeligt og det er en dårlig brug af kommunens ressourcer, mener landsformand Susanne Olsen.

15. aug. 2017

I 46 procent af sagerne omkring børn med sygdom og handicap omgjorde Ankestyrelsen afgørelserne efter klager. I 51 ud af 98 kommuner blev der lavet fejl eller truffet forkerte afgørelser i 50-100 procent af sagerne på børnehandicapområdet.

Det viser tal fra Social- og Børneministeriet ifølge Dagbladet Information.

Historien er ikke ny. Tidligere på sommeren kunne man læse i Politiken, at omgørelserne på hele det sociale område lå på 37 procent, og historien fra Information kan således blot tilføjes til det faktum, at det står skidt til med sagsbehandlingen på handicapområdet.

”Nu kan vi igen læse en historie, som med jævne mellemrum gentager sig, og det trætter mig faktisk, at der ikke for alvor bliver taget fat på at få sikret en bedre sagsbehandling – fordi det rammer vores medlemmers hverdag urimeligt hårdt; også hårdere end mange måske kan forstille sig,” lyder det fra landsformand i Dansk Handicap Forbund, Susanne Olsen.

I forbindelse med opgørelsen har Dagbladet Information talt med flere eksperter, som påpeger, at de mange omgørelser fra Ankestyrelsen kan være udtryk for, at kommunerne med vilje går til grænsen for at spare penge. Reglerne er nemlig sådan, at når en sag påklages og efterfølgende er til behandling hos Ankestyrelsen, så agerer kommunen på baggrund af den afgørelse, som bliver påklaget – og efterfølgende muligvis omgjort i Ankestyrelsen.

Og det gør kommunen uden risiko, da en evt. omgørelse i Ankestyrelsen ikke virker med tilbagevirkende kraft. Derfor kan der være penge at spare for kommunerne, som i mange tilfælde er økonomisk pressede.

”I vores rådgivningsarbejde får vi et indgående kendskab til mange af de sager, der henvises til, og en hovedregel er, at der ofte er tale om brud på helt grundlæggende sagsbehandlingsskridt, fx at oplyse sagerne korrekt og inddrage borgernes oplysninger. Vi har igen og igen gjort opmærksom på problemet, og vi noterer os med glæde, at der med revisionen af serviceloven, hvor der ved frakendelse eller nedskæring i ydelser, lægges en delvis bremseklods ind. Men det omfatter ikke alle sagsområder, og derfor er der behov for at få kigget på, hvordan man får kommunerne til at sikre korrekt behandling af sagerne,” lyder det fra Susanne Olsen.