Logo Friluftsraadet

Gør idéer til virkelighed - søg tilskud til friluftsliv og naturoplevelser

Det er nu, frivillige foreninger, institutioner og alle andre kan få del i de 60 millioner kr., som Friluftsrådet hvert år uddeler til projekter, der forbedrer folks mulighed for et aktivt friluftsliv og gode naturoplevelser. Næste ansøgningsfrist er 1. marts.

17. feb. 2016

Hvert år uddeler Friluftsrådet omkring 60 millioner kr. fra udlodningsmidler til friluftsliv og friluftsprojekter over hele landet. De mange tilskud gør det eksempelvis muligt for lokale ildsjæle og initiativrige foreninger at pleje naturområder, bygge saunaer til vinterbadning, sheltere eller fugletårne, indhegne hundeskove, afmærke stier eller formidle naturen for børn og unge.

Det skriver Friluftsrådet i en pressemeddelelse.

”Puljen støtter hvert år hundredvis af friluftsprojekter, der skaber nye aktivitetsmuligheder til lands og til vands. Det er til gavn for både sundhed og trivsel. Og vi ser masser af spændende eksempler på, at det styrker sammenhold og fællesskab lokalt, når eksempelvis byhaven passes på tværs af generationer, eller spejderne byder ind med skattejagt i skoven for skolens elever,” siger konsulent i Friluftsrådet Rikke Damm.

Inspiration til nye friluftsidéer
De støttede projekter spænder vidt - lige fra kommunen, der sammen med foreninger skaber nye friluftsmuligheder som led i klimatilpasning, til mountainbikeklubbens frivillige, der anlægger nye MTB-stier. Eller skolen, der går sammen med borgerforeningen om at etablere bålhytte og vildmarksbad, og lokale ildsjæle, der indretter et samlingssted for friluftsliv i landsbyens nedlagte skole.

Friluftsrådets hjemmeside kan du se eksempler på, hvad andre har fået tilskud til og finde idéer til dit eget projekt. Du er også velkommen til at kontakte Friluftsrådet, hvis du vil have inspiration eller høre, om din idé ligger inden for puljens formål.

Puljen støtter både små og store projekter, som fremmer friluftsliv og naturforståelse. Der lægges vægt på, at aktiviteterne kommer mange mennesker til gavn. Initiativer, der involverer frivillige og aktivt inddrager lokalsamfundet, har størst prioritet.

Sådan søger du
Ansøgningsskemaet findes på Friluftsrådets hjemmeside www.friluftsraadet.dk/tilskud. Næste ansøgningsfrist er 1. marts 2016. Hvis du har spørgsmål til puljen eller ønsker vejledning, er du velkommen til at kontakte Friluftsrådet på telefon 33 79 00 79 (tryk 2) eller tips@friluftsraadet.dk.