Foto: Scott Patrick Green

Gensyn med galgenhumoristen og satiretegneren John Callahan i ny film

Torsdag den 9. august havde filmen “Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot” premiere i de danske biografer. Instruktør: Gus Van Sant. 113 min.

14. aug. 2018

Filmen, som har skuespilleren Joachin Phoenix i hovedrollen, er et portræt af satiretegneren John Callahan, som mest af alt er kendt for sin grænseoverskridende og politisk ukorrekte tegninger af alt fra mennesker med alle former for handicap, om race og feminisme. Og så var han paraplegiker efter en bilulykke som 21-årig – og ædru alkoholiker. John Callahan døde i 2010, 59 år gammel, som følge af komplikationer med kroniske liggesår.

Filmens titel er både overskriften på en af hans mest berømte tegninger, hvor man ser sheriffen og hans mænd standse op i ørkenen ved siden af en kaktus og en tom kørestol. ”Bare rolig, drenge”, siger sheriffen, med reference til den klassiske westernscene med en død hest, ”han kommer ikke langt til fods.” På dansk er titlen ”Bare rolig, han kommer ikke langt til fods” også navnet på John Callahans selvbiografi, som udkom på dansk i 1995 fra P. Haase & Søns Forlag.

Jens Bo Sørensen fra RYK har været i biografen og set filmen. Hvad han synes om den, kan du læse i næste nummer af RYK! magasin, som udkommer midt september.

I mellemtiden skal der lyde en opfordring fra Dansk Handicap Forbund til at gå ind og se denne livsbekræftende portrætfilm om et menneskeligt drama.

Du kan købe John Callahans tegneserier og postkort fra tegneserierne i Dansk Handicap Forbunds webshop – nu på tilbud!