www.colourbox.com

Fravalg af børn med handicap er også et samfundsanliggende

I magasinet Vores Børn kan man læse historien om, at forældre blandt andet fravælger børn med handicap pga. en stræben efter det perfekte liv, hvori sådan et barn ikke passer ind. Men det er ikke dækkende for hele debatten, der bør tages på samfundsniveau, mener Dansk Handicap Forbund.

23. okt. 2015

Danmark har formentlig verdensrekord i at fravælge fostre, skriver magasinet Vores Børn. En del af forklaringen af den tendens, siger fremtidsforsker fra Future Navigate til magasinet, skyldes, at børn med handicap ikke passer ind i det idylliske glansbillede af familien, som mange danskere kender fra de sociale medier.

”Grænsen for det normale i samfundet er blevet indskrænket helt vildt. Man vil helst ikke virke svag, og som om man ikke har styr på tingene, og det kan godt gøre det meget svært at overskue konsekvenserne af at få et barn, der har en diagnose. Vi vælger fostre fra, der fejler noget, fordi teknikken gør, at vi kan, men helt sikkert også, fordi vi er bange for, hvordan omverdenen vil reagere,” siger Liselotte Lyngsø til Vores Børn.

LÆS MERE: VI FRAVÆLGER HANDICAPPEDE BØRN

Den forklaring tåler dog ikke at stå alene i debatten, mener Dansk Handicap Forbund, der gerne så, at debatten blev taget på et mere overordnet samfundsmæssigt niveau.

”Der er en tendens i debatten til at skyde skylden på angiveligt egoistiske og selviscenesættende enkeltindivider, og dermed glemmer vi, hvilken rolle samfundet spiller. Det betyder noget, hvordan lægerne rådgiver forældrene, inden de skal tage valget om, hvorvidt de vil beholde barnet eller ej. Samtidig er det interessant at finde ud af, om forældrene oplever, at samfundet vil tage imod deres potentielt udfordrede barn med åbne arme,” siger landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen.

Hun peger på, at i man i et samfund, hvor tempoet til stadighed skrues op, og hvor velfærdsstaten er under pres, næppe kan se skævt til forældre, som vælger et barn fra.

Flere forældre vælger at afbryde graviditeten med en sen abort, fordi barnet har et handicap. Efter man begyndte at tilbyde scanninger til alle, steg antallet af ansøgninger om sene aborter med over 25 procent. I 2005 søgte 666 forældre om en sen abort. I 2012 var tallet steget til 890.